Пл ламентът да изслушва министър-председателя и вицепремиерите един път в
месеца, в сряда, в рамките на пленарното заседание по два въпроса, обсъди временната комисия за изработването на правилника на НС.
Това е бъде допълнителна форма на парламентарен
контрол - блиц контрол.
Министрите също ще отговарят веднъж месечно на въпроси на заседания на ресорните парламентарни комисии.
На
заседанието е
предложено в последната седмица от месеца да има един пленарен ден
по-малко, в който депутатите да бъдат в избирателните си райони. По тази
идея е имало възражения и затова е останала за допълнително обсъждане.
Предложението е тази организация на работата да бъде въведена от
началото на следващата година.
Независими народни представители не могат да образуват парламентарни групи, а съществуващи парламентарни групи не могат да се сливат или разделят, е предложила в редакцията на Правилника за дейността на НС депутатът от Коалиция за България Мая Манолова, зам. председател на парламента. Тя е председател на и е направила предложение за основните промени, които днес дискутират на заседание на комисията.
През последната седмица на месеца Манолова предлага също заседанията да се провеждат в четвъртък и петък от 9.00 до 14.00 часа.
В началото на заседанието Павел Шопов поиска да не се прави редакция на Правилника за дейността на парламента, изработен в 41-ото НС, а да се изготви чисто нов текст на документа, с нови глави, правомощия и задължения. Председателят на комисията му отговори, че е добре сега да дискутира този вариант, за да има сформирани комисии, без да ги гласуват, а до вторник другата седмица да се направят предложения за промени.
Ето и най-важните промени, внесени за дискусия: Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване, освен за извършено престъпление от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - с разрешение на неговия председател.
Когато са налице достатъчно данни, че народен представител е извършил престъпление от общ характер, главният прокурор отправя мотивирано искане до Народното събрание, а когато то не заседава - до неговия председател, с което се иска разрешение за възбуждане на наказателно преследване. Към искането се прилагат достатъчно данни. Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.
Народният представител представя лично писменото си съгласие на председателя на Народното събрание, който уведомява незабавно главния прокурор и информира Народното събрание на първото пленарно заседание след постъпване на съгласието. Даденото писмено съгласие не може да бъде оттегляно от народния представител.
Искането на главния прокурор и приложените към него данни се разглеждат от Народното събрание, което се произнася с решение, не по-късно от 14 дни след постъпване на искането. При поискване и явяване народният представител се изслушва от Народното събрание. Когато наказателното преследване завърши с присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление, или когато изпълнението на наказанието лишаване от свобода не е отложено, Народното събрание взема решение за предсрочно прекратяване пълномощията на народния представител.
В случаите, когато главният прокурор е направил искане за задържане на народния представител, Народното събрание се произнася с отделно решение, то може да отмени дадено от него разрешение.
Председателят на Народното събрание създава Консултативен съвет по законодателството. Предложението на депутата Мая Манолова бе за наименованието Съвет по законодателството, но колегата й от ПГ на КБ Янаки Стоилов предложи по-точното - Консултативен съвет по законодателство. Той ще бъде нещо като граждански контрол срещу лобизъм с участието на уважавани професори, експерти, интелектуалци и др., уточни Мая Манолова. Организацията, дейността и състава на съвета се уреждат с правила, утвърдени от председателя на Народното събрание.
Народните представители могат да образуват парламентарни групи, отговарящи на регистрацията в Централната избирателна комисия на партията или коалицията, от която са избрани на последните избори за народни представители. Народните представители от парламентарна група, преустановила съществуването си, стават независими народни представители и не могат да бъдат приети за членове на друга парламентарна група, както и да образуват нова парламентарна група.
Постоянни комисии на Народното събрание да са: по икономическата политика и туризъм, по енергетика, по бюджет и финанси, по правни въпроси, по регионална политика, местно самоуправление и инвестиционно планиране, по външна политика, по отбрана, по вътрешна сигурност и обществен ред, Комисия по земеделието и горите, Комисия по труда и социалната политика, по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, по здравеопазването, по околната среда и водите, по транспорт, информационни технологии и съобщения, по културата и медиите, по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите, по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.
Ще има също Комисия за взаимодействие с гражданските организации и движения, Комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика, Комисия за контрол над службите за сигурност, използването и прилагането на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения, Комисия за наблюдение на дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране.
Манолова предлага част от комисиите да се формират на паритетен принцип. Народният представител Георги Кадиев от КБ има предложение и за Комисия по въпросите на държавната администрация и електронното правителство. Всеки народен представител може да бъде избиран най-много в две постоянни комисии, а всеки народен представител може да бъде избран за председател само на една постоянна комисия. Всеки народен представител може да бъде избран в ръководството само на една постоянна комисия.
Новост в 42 НС е предложението в последния час от заседанията на постоянните комисии, всяка първа сряда или четвъртък на месеца, ресорните министри се явяват пред съответните комисии и отговарят на неотложни устни въпроси, отправени от членове на комисиите на самото заседание. Отправените въпроси следва да се отнасят до конкретни политики и не могат да съдържат искания за предоставяне на точни данни и статистика.
Право на по един неотложен устен въпрос има член на комисията от всяка парламентарна група, а от независимите народни представители - общо на един въпрос. Заседанията на постоянните комисии са открити. По решение на комисията заседанието й се излъчва в реално време в интернет, чрез интернет страницата на Народното събрание. Граждани могат да присъстват на заседанията на комисиите при спазване режима на достъп в Народното събрание.
Взаимодействието на Народното събрание с гражданските организации и движения се осъществява чрез Комисията за взаимодействие с гражданските организации и движения и другите постоянни комисии.
Депутатите запазват заеманата от тях длъжност в държавните или общинските учреждения или предприятия, търговските дружества с повече от 50% държавно или общинско участие в капитала или бюджетните организации, като ползват неплатен отпуск до края на пълномощията им. Това се отнася и за изпълнителите по договори за управление на търговски дружества с повече от 50% държавно или общинско участие в капитала, но за не повече от края на срока на договора. Народните представители могат да запазят членуването си в орган на управление на юридическо лице с нестопанска цел.
Независими депутати да не могат да образуват ПГ
Парламентът да изслушва премиера и вицепремиерите един път в месеца, в сряда, в рамките на пленарното заседание по два въпроса
31 май 2013, 17:59
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!