Максимална скорост от 140 км/ч. за леките коли на автомагистрала предвиждат промените в Закона за пътищата, приети на първо четене от парламента днес. В момента колите могат да се движат с до 130 км/ч.
За гласуваха 93 депутати, "против" - 23, осем се въздържаха.
По-рано днес регионалният министър Лиляна Павлова уточни, че по-високата разрешена скорост няма да е за участъци като стария участък на "Тракия", а става дума само за новите магистрални участъци, тъй като те отговарят на всички изисквания.
Депутатите записаха определение за скоростни пътища. Те трябва да имат самостоятелни платна за движение във всяка посока с разделителна ивица между тях. Всяко платно трябва да е с най-малко две ленти, а пресичането с други пътища, улици, железопътни и трамвайни линии да е само на различни нива.
Задължителна е предпазната телена ограда, както и площадки за принудително спиране. На скоростен път леките коли ще могат да се движат с до 120 км/ч.
С измененията депутатите забраниха изграждане на рекламни съоръжения в обхвата на пътя и обслужващата зона на автомагистрали и скоростни пътища. За останалите пътища рекламни съоръжения може да има, но най-малко на 8 метра разстояние от края на пътната настилка.
В обхвата и обслужващата зона на автомагистрали и скоростни пътища ще могат да се изграждат търговски крайпътни обслужващи комплекси и пътни връзки към тях. Тези обекти обаче трябва да бъдат най-малко на 3 км преди и след пътните възли.
Предлаганото увеличение на скоростта предизвика разгорещена дискусия
в пленарна зала. Иван Иванов от Синята коалиция цитира данни, че повишаването на скоростта с 10% води до повишаване на катастрофите с 20% и до увеличаване на смъртните случаи с 30 на сто. Освен това, според него, при по-висока скорост колите отделят повече вредни газове. Нека останем в рамките на европейската практика - 25 страни от ЕС имат скорости, не по-високи от 130 км, призова той.
Същото мнение изразиха и Захари Георгиев от левицата и Павел Шопов от "Атака".
Веселин Давидов от ГЕРБ заяви, че тенденциите в световен мащаб са към повишаване на скоростта, защото това означава и икономия на време. Колегата му Станислав Иванов посочи, че се предлага увеличаване на скоростта, тъй като в България вече има магистрали, на които е възможна такава скорост. Това е максимално допустима скорост, а не задължителна от утре, допълни Любен Татарски, председател на парламентарната Комисия по регионално развитие и благоустройство.
Нищо не се е подобрило в качеството на пътищата, репликира Захари Георгиев от левицата. Не сравнявайте Германия и други страни с по петлентови магистрали с разбитите двулентови пътища на България каза той.
Ремзи Осман от ДПС смята, че е преждевременно сега да се увеличава скоростта. Той обаче обърна дискусията в друга посока, като постави въпроса за билбордовете. Според него билбордовете разсейват шофьорите. Ако видите една приятна дама на билборда, продължавате 10-15 минути мислите за тази хубава снимка, даде пример той.
Иван Иванов от сините пък разказа, че се разсейвал преди време от билбордовете на един от кандидат-президентите, който планирал да уволни Бойко Борисов, тъй като разсъждавал как точно е възможна такава процедура.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!