Министър-председателят и министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски дадоха старт на електронен обмен на документи между пет държави администрации. От днес системите за документооборот в МТИТС, МВнР, МИЕТ, агенция "Пътна инфраструктура" и на "Ръководство въздушно движение" вече изпращат и получават документи по електронен път.
До няколко месеца всички министерства трябва да работят по този начин, посочи Борисов.
Стартът на системата се превърна в импровизирано открито заседание на правителството с основна тема развитието на електронните услуги в страната.
Такива услуги се подготвят в здравеопазването и в образователната система, както и в НОИ и НАП. Беше дадена идея за осигуряване на безплатен сертификат за електронен подпис на всеки български гражданин. Сега пет фирми предоставят тази услуга като цените на електронния подпис са около 60 - 80 лв.
От Министерството на икономиката, енергетиката и туризма посочиха, че до Нова година ще предоставят на съдебната власт софтуер за електронно призоваване, който ще работи три месеца в тестов режим.
След демонстрацията министърът Трайчо Трайков съобщи, че е предложил да се предоставят безплатни или на субсидирани цени електронни подписи на гражданите.
Предложението е породено от това, че наред с насърчаването на предлагането на електронните услуги, е добре да се поощри и потреблението им, обясни министърът. До края на първото тримесечие на 2012 г. в МИЕТ ще бъде въведено електронно деловодството за всички граждани и фирми, които ползват услугите на ведомството, каза Трайков. В течение на следващата година се предвижда намаляване с 80% на вътрешния и външен хартиен документооброт.
Борисов поиска да се организира спешна среща с Националното сдружение на общините за да може и администрациите на местната власт да се включат в тази система.
Електронният обмен на документи ще спести време, ще повиши ефективността на администрацията и ще намали разходите на ведомствата, каза по време на демонстрацията министър Московски. Той добави, че това е една от първите сериозни стъпки за наваксване на изоставането от последните години в областта на електронното управление.
Министър Московски даде пример с документооборотната система на МТИТС. От въвеждането й през 2003 г. досега в нея са обработени над 370 000 документа. От януари до 1 декември 2011 г. в системата са постъпили 48 366 броя документи. След старта на електронния обмен с други администрации, само МТИТС ще спести най-малко 300 000 лв. годишно за куриери, които носят на ръка хартиени документи.
"Старата ни система е деловодна, за която са плащани милиони и са отишли в небитието, защото тя не работи. През 2012 г. трябва да имаме електронни досиета, електронни рецепти", съобщи министърът на здравеопазването Стефан Константинов.
"Ще се търсят решения и при нас, защото на този етап е трудно всеки пациент да има електронен подпис, за да си влиза в здравното досие", заяви управителят на Националната здравносигурителна каса (НЗОК) Нели Нешева.
В момента търсим как да стимулираме предлагането на електронни услуги, но защо не стимулираме и търсенето, предложи министърът на икономиката Трайчо Трайков.
Според министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов около 15% е готовността на неговото министерство за влизане в системата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!