Пв вечето местни инициативни комитети и половината от местните
коалиции, които участваха в изборите за кметове и съветници през
октомври т.г., не са подали в Сметната палата отчетите за финансирането на кампаниите си, за което ги задължава законът.
От регистрираните в общинските избирателни комисии участници отчети са
подали 183 инициативни комитета и 411 местни коалиции, а 531 комитета и
194 коалиции си крият сметките.
Всичките 18 участници в президентските избори - 11 партии, една
коалиция и шест инициативни комитета - са подали отчети, съобщи днес Сметната палата.
По закон всички участници в изборите са длъжни до 30 дни след изборния
ден да представят пред Сметната палата отчетите си за приходите,
разходите и поетите от тях задължения във връзка с
предизборната кампания.
Финансовите отчети са пубикувани в Единния регистър по Изборния кодекс на страницата на Сметната палата в интернет (bulnao.government.bg).
Според публикуваните отчети най-много средства в президентската надпревара е похарчила двойката на
управляващата партия ГЕРБ Плевнелиев-Попова - 1.8 млн. лв. Издигнатите от
инициативен комитет Светльо Витков и Венци Митов не са похарчили нито
стотинка.
Кампанията на избраните за президент Росен Плевнелиев и за вицепрезидент
Маргарита Попова е финансирана изцяло от държавната субсидия на ГЕРБ. Най много средства са били похарчени за плакати, брошури и
флаери - 655 хил. лв. Плевнелиев и Попова са заложили на електронни
медии, за да достигнат до по-голяма аудитория и за това са похарчили
454 хил. лв.
За организиране на събития и концерти са отишли 414 хил. лв., а за изяви по
частни телевизии - 274 хил. лв.
Според отчета им загубилите президентските избори Ивайло Калфин и Стефан
Данаилов от БСП са похарчили с
около 200 хил. лв. повече от сумата, което са успели да съберат.
Кампанията на БСП е била финансирана от теглен банков заем - 1.548 млн.
лв. Около 35 хил. лв. са дошли от държавната субсидия на БСП и
от членски внос.
Кандидатите са изразходвали близо 1.75
млн. лв. - с около 50 хил. лв. по-малко от победителите.
Най-много средства са отишли за участия и клипове на Калфин и Данаилов в
частни телевизии - 622 460 лв. За реклама в електронни издания са
дадени още 231 хил. лв., а в печатните медии - 220 хил. лв.
Алексей Петров сам е финансирал кампанията си с
271 300 лв., а още 50 хил. лв. са дошли от дарения. Той и Николай Георгиев са дали най-много за реклама в
електронните медии - 204 хил. лв. Кампанията им е една от най-скъпите при спечелените 31 613 гласа,
защото за привличането на всеки глас средно са изразходвали 8.22 лв.
Според документите в Сметната палата един глас на Плевнелиев-Попова "струва" 1,05 лв., а един глас на Калфин-Данаилов - 1,14 лв.
Двойката на СДС Румен Христов - Емануил Йорданов е
похарчила 343 632 лв. за 65 761 гласа или по 5.22 лв. за глас.
Тези средства са от държавната субсидия.
Шест партии от регистрираните в ЦИК за изборите за
общински съветници и кметове 70 партии и една коалиция не са подали
финансови отчети: Българска национално-радикална партия, Българска
социалдемокрация, "Вот-Консерватори", Политическа партия "Солидарност",
Политически клуб "Екогласност" и Политически клуб "Тракия".
Сметната палата сега ще проверява дали декларираното отговаря на истината и дали са
спазени законовите изисквания за финансиране -- с ясни средства само от
физически лица, както и дали са спазени таваните за изразходване на
средства.
При нарушаване на изискванията за финансиране на предизборната
кампания, на лицето, което представлява партията или инициативния
комитет, се налага глоба от 5000 до 10 000 лв. Санкцията на кандидат за
общински съветник или кмет, който е нарушил изискванията за набиране на
средства, е 5000 лв.
Кой колко похарчи за изборите
531 местни инициативни комитета и 194 коалиции крият сметките си за похарченото за изборите за кметове и общински съветници
16 декември 2011, 16:24
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!