Ахмед Доган е естествен лидер на Движението за права и свободи. Той ще остане на този пост докато е жив. Той е капитал за България. Той е един от лидерите на България. Доган е готвен от Държавна сигурност за работа в чужбина.
Това са само част от оценките на проф. Ибрахим Татарлъ, дадени в специално интервю за Агенция БГНЕС.
84-годишният Татарлъ беше депутат от ДПС във Великото Народно събрание и в 36-ото, и 37-ото Народно събрание, бивш зам.-председател на ПГ на ДПС.
Той е роден на 26 февруари 1925 г. в Никопол.
Завършил е специалност "право" в Софийски университет "Св. Климент Охридски" и специалност "Турска литература и култура" в Института за източни езици в Москва. Доктор на филологическите науки.
Преди началото на демократичните промени е преподавател в СУ "Св. Климент Охридски" и ст.н.с. I степен в Института по балканистика на БАН.
Следва пълният текст на интервюто:
- Тъй като явно имате мащабен поглед , какво ще кажете за поведението на ДПС в настоящия момент? Не смятате ли, че е прекалено затворена за обществото работата на партията?
И.Т.: Аз не съм активен политик, а експерт. Трябва да кажа, че е нормална реакцията на ДПС, защото е в опозиция, трябва да се изчакат нещата.
- Ама опозицията говори...
И.Т.: Те също говорят, бяха в Боровец, разглеждат въпросите, обсъждат се. Необходимо е да се осмислят нещата.
- Правилно ли е поведението на г-н Доган, който не идва на работа в парламента?
И.Т.: Вижте лично моето мнение... Аз съм бил осем години народен представител, във Великото народно събрание, в 36-тото, в 37-то , имам впечатление от работата. Бил съм заместник на Ахмед Доган в парламентарната група и вече 20 години работя с него. Имам, бих казал, трайни впечатления.
Лично моето мнение - те не са длъжни да дойдат, да стоят тук през цялото време.
- Но той е народен представител, текат глоби...
И.Т.: На един народен представител основните задължения са в парламента, в законодателната дейност, но същевременно поддържа връзки с други лидери, с други партии и му е запълнено цялото време с това. Той трябва да координира...
- Но работата в парламента е само три дни в седмицата, а той и през това време не идва, има правилник за дейността на народното събрание...
И.Т.: Аз си казвам моето мнение, а това си е ваше мнение. Смятам, че лидерите не са длъжни да идват, да стоят тук по цял ден. Има си специалисти, има си комисии...
- Той е лидер, но е и народен представител, нали?
И.Т.: Хубаво де, ама човек не можеш да го разкъсаш- да дойде тогава да седи през цялото време - има неща за първо обсъждане, второ обсъждане и т.н. Вижте, един лидер трябва да има свобода да координира, да поддържа връзки...
- Защо тогава не се откаже от работата си като народен представител, защото правилникът го задължава...
И.Т.: Вие ми кажете един лидер, който се отказва!
Аз ще Ви кажа нещо друго- понеже работя в сферата на политологията на Балканите, имам и книги в това отношение. Турският народ води пет години своята война в Анадола, когато Англия насъсква... и Гърция влиза с войски, стигат, дето се казва, на 40 км от столицата, до Анкара. И след това ги разбиват и т.н., там да не се спираме.
Въпросът е друг - през 1922 г. националноосвободителното движение завършва с успех, гърците са махнати и Ататюрк стига до Измир. Същевременно се развиват процеси за създаване на нова Турция - в парламента, на ново правителство...
Той е бил много силна личност, това са харизматични личности като Ататюрк. И не само Ататюрк, в България, вземете един Цанков - много са интересни спомените му...
Ататюрк е бил силно харизматична личност, аз имам наколко книги за него, едната ми е на български - "Нова Турция, Балканите и светът". Имам друга, от 350 стр., на турски език, пак за Ататюрк, в по-широк мащаб, издадена тук. Това е един , бих казал, талантлив държавник, държи за националното...
- А имаме ли подобен на Ататюрк в България?
И.Т.: Ако търсим подобни паралели бихме намерили Стамболийски, Александър Стамболийски. Всъщност Александър Стамболийски и Мустафа Кемал Ататюрк поставят основите на турско-балгарската дружба и приятелство.
- Вие само от тази гледна точка ли го оценявате като лидер - затова че е поставил основите на турско- българската дружба?
И.Т.: Тогава се издигат гласове , понеже той е харизматична, волева личност, диктаторите поначало имат такъв характер, и предлагат, някои обществени сили, да се махне Ататюрк, понеже се плашат от неговата воля... Но той не отстъпва.
Ако беше отстъпил днес нямаше да има модерна Турция. След успешния завършък на войната той продължава. Вие покажете един лидер, лош или добър, който да се е отказал.
- От кое?
И.Т.: От властта, която държи или в която участва. Кажете ми един!
- Чакайте, какво е властта - да си лидер или да си народен представител, както г-н Доган?
И.Т. : И аз това Ви казвам - казвам, че Доган ще остане вечен лидер на ДПС.
- Вечен лидер?
И.Т.: Вечен.
- Какво означава това?
И.Т: Той е естествено да се издига, осъден, дето се казва със смъртна присъда...
- Това Ваше мнение ли е или смятате, че той така ще постъпи - да остане вечен?
И.Т.: Това е мое мнение, как мога аз да говоря от името на някой друг. Извинявайте, аз никога не бих си позволил да говоря от името на своя лидер...
Факт е, че Ахмед Доган по естествен начин стана лидер. Той навремето работеше в областта на науката. По време на възродителния порцес той оглави съпротивата.
Той е един от първите дисидентите на Българи. Той е един от основните лидери на най-нова България. Той е лидер, един от лидерите на България.
Той създаде, възглави т.нар. Организация за национално освободително движение на турското население в България - антикомунистическа организация. Още тогава той е за мирно движение, без тероризъм. Издигна принципа за териториалната цялост.
Той ще остане лидер. Той ще остане лидер, докато е жив. Той е капитал на страната...
Ахмед Доган, както всички хора, е бил в развитие. Той е подготвен от Държавна сигурност за работа в чужбина. Той е готвен за филисоф, който да работи в Германия, Америка или Турция.
- За смъртта на Ахмед Емин - мислите ли, че волеви човек като него може да се самоубие?
И.Т.:: Няма съмнение и не може да има.
- А ако следствието, ако допълнително разследване покаже...
И.Т.: Нищо не може да докаже, защото няма.
- Какво няма?
И.Т.: Няма кой да докаже.
- Как няма кой да докаже?
И.Т.: Докажете, бе, дайте документи! Ами той отива, дето се казва, самия... при Доган, дето се казва. Много е близка мисълта за евентуално посегателство. Ами как може? Защо не отива в Балкана някъде да се самоубие? Той е бил на крачка от него. Вижте, такова нещо е недопустимо...(г-н Татарлъ смени темата).
Не става въпрос нито за Доган, нито за Костов, нито за някой друг, лидерите са лидери. Не бива да искат лидерите да седат, да станат тук скамейки на Народното събрание. Те трябва да координират, да движат въпросите, да се грижат за България.
- Мислите ли, че каквито и социални проблеми да има в България може да се стигне до етнически сблъсък оттук нататък или до сепаратизъм, до Косовски вариант?
И.Т.: Косовският вариант е изминал етап, според мен. Не може да стане. Ние сме в Европейския съюз и това нещо вече не може да се случи.
Аз си спомням, когато имаше оспасност от сблъсък в кърджалийско - българи и турци бяха застанали едни срещу други като стена. Само нещо случайно можеше да предизвика големи вълнения.
Тогава Ахмед Доган и Атанас Семерджиев,тогава министър на вътрешните работи, с хеликоптер отидоха там и предотвратиха евентуален сблъсък...
Някои опити бяха направени, не искам да споменавам от коя партия.
- Коя?
И.Т.: Ами "Атака", примерно - за премахване на...И какво стана?! Вече ние сме част от Европа.
- А Турция ще стане ли част от Европа, според Вас?
И.Т.: Ами тя е, според мен, част от Европа, от времето на Мустафа Кемал Ататюрк. Аз говоря за обща ориентация.
Турция още тогава се обявява за светска държава, оттогава досега, Турция и сега, въпреки че на власт е религиозна партия, продължава да се придържа към светските принципи. Това е истината.
- Да разбирам ли, че етнически сблъсък у нас при никакви обстоятелства вече не може да има?
И.Т.: Мисля, че при положение, че сме част от Европа, такова нещо не е възможно. Европа не би допуснала такова нещо.
- А ние бихме ли го допуснали?
И.Т.: Е , как ще го допуснем? Нали ще ни изгонят от Европа. Не трябва да има нищо друго, освен разбирателство между народите.
- Г-н Татарлъ, ама ние сме една държава, не сме различни народи...
И.Т.: Има една книга, според автора й още преди 800 години се развива тезата за разбирателство между всички религии, между всички цивилизации и всички народи.
- Аз говоря, че сме един народ...
И.Т.: Ами хубаво, де, какво като сме един народ.
- Казвам, че не сме различни народи.
И.Т.: Кой казва? Аз казал ли съм такова нещо? Това вие го казвате. Няма такова нещо! Другото е вятър работа и политиканство, за разлика от политологията, която е наука.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!