Ми истралите "Струма" и "Марица", железопътните
отсечки в програмата за транспорт, софийският завод за боклук са сред големите и скъпи инфраструктурни проекти, финансирани от оперативните програми "Транспорт" и "Околна
среда", които ще бъдат ръководени от международни експерти, избрани от Европейската комисия, Европейска инвестиционна
банка и Световната банка.
На 17 септември в Брюксел ще бъде решавано кога и при
какви условия ще бъдат изпратени специалистите у нас, съобщи днес министърът по
еврофондовете Томислав Дончев.
До тази
дата трябва да имаме изчистена картина кои са проектите, за
които ще искаме подкрепа и какъв е типът подкрепа, който търсим
за всеки конкретен проект.
Според министър Дончев стартовият пакет проекти, които ще
тръгнат със съдействието на световните финансови институции ще
бъде максимум от 5 проекта, но се очаква да постъпят поне 10
или 15 предложения.
Това което се подготвя е дело на взаимодействието между ЕК и
Световната банка без пряк аналог, смята министърът. Той е
убеден, че този пилотен проект ще бъде успешен и ще помогне
на България да ускори
ползването на европейските пари, специално
за големите инфраструктурни проекти.
Сферите, в които ще бъде търсена помощ от СБ и ЕИБ са "транспорт", "пътен и железопътен сектор" и "околна среда".
В момента международните финансови институции и ЕК
преговарят има ли възможност хонорарите на експертите да се покрият от
европейските средства, предвидени за всеки проект, тъй като заплащането на един
мениджър с такава подготовка и от такъв ранг може да достигне до стотици евро на ден.
Дали ще им плащаме със
собствени или с европейски средства - заплатата им ще бъде обвързана със
завършването на проекта в срок. За всеки проект ще бъдат
ангажирани поне 5-6 души управленски екип, обясни министър Дончев.Той е убеден, че предимството им на тези хора е, че знаят как се
управляват проекти за стотици милиони евро, което не може да се каже за
много от българските мениджъри.
Но Дончев иска в екипите да бъдат включени не само опитни
мениджъри, които са управлявали такива големи проекти, но и хора
с местен опит, за да не се създават проблеми при работата с
институциите.
Чуждите експерти ще работят в България до края на текущия програмен период - 2013 г. (eufunds.bg), а дотогава трябва да се
научим да се оправяме сами, каза Дончев.
Министър Дончев съобщи днес, че до този момент
по програма ИСПА са изплатени 56% от
договорените средства
и се очаква в края на изпълнение на програмата процентът на разплатените средства да надхвърли 70-75%.
България
очаква удължаване на сроковете за някои от проектите, което ще спаси
страната от загуба на европейското финансиране за тях, но просрочването
означава оскъпяване, което най-вероятно ще се поеме от бюджета. Така стана с магистрала "Люлин", чиято цена се увеличи с 50 млн. евро спрямо
първоначално договорената. Оскъпяването е за сметка на държавния бюджет.
Забавянето с две години на "Дунав мост-2" вече се отразява на цената
-
испанската компания ФСС претендира за 70 млн. евро отгоре. Част от финансовите
им претенции ще бъдат уважени, както стана с "Люлин", призна Томислав
Дончев.
Оскъпяване ще има и за забавените жп проекти по ИСПА -
ремонт на отсечките Пловдив - Първомай и Първомай - Свиленград. Първата
се ремонтира от гръцката 'Терна", а втората - от италианската "Асталди", която изостава критично.
Към края на 2008 г. проектът все още нямаше
издадено строително разрешително. Има опция довършването й да се поеме
от Оперативна програма "Транспорт", каза Дончев.
Министърът се
надява с пари от програма "Околна среда" да се спасяват проектите за
воден цикъл на Варна, Шумен, Смолян и Балчик.
До
един месец ще бъде отново обявен анулираният търг за жп отсечката
Пловдив - Бургас, съобщи Дончев. Проектът се изчислява на близо 400 млн.
лева.
Официалните мотиви за анулирането бяха високи оферти, но
всъщност търгът бил прекратен след настояване от ЕК заради съмнения за
нередности.
Евроексперти ще ръководят скъпите инфраструктурни проекти
На 17 септември в Брюксел ще бъде решавано кога и при какви условия ще бъдат изпратени специалистите у нас, съобщи днес министърът по еврофондовете Томислав Дончев
2 септември 2010, 15:48
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!