Д ПС няма да подкрепи бюджетите на ДОО, НЗОК и на държавния бюджет за 2015 г., защото в тях няма заложени реформи, а е предвидено увеличение на разходите, в т.ч. и в здравеопазването. Това заяви в кулоарите на парламента лидерът на Движението Лютви Местан.
ПГ на ДПС не само, че няма да подкрепи бюджета на ДОО, а ще гласуваме убедено против, заради престъпното увеличаване с близо два пъти на осигурителната тежест за най-уязвимите малки фермери, подчерта той. Според него, това е абсолютно грешно и престъпно решение, защото ще изпрати малките земеделски стопани в сивия сектор,
ако бъде прието осигурителният праг за тях от 240 лв. да скочи на 420 лв. Отношението към бюджета структурира парламента на управляващи и опозиция, в това НС ние няма да действаме по самоцелен опозиционен рефлекс, имаме сериозни съдържателни аргументи да не подкрепим тези бюджети, обясни Местан.
По отношение на "Южен поток" лидерът на ДПС повтори, че подобни проекти, към които има отношение международен договор, подписан и ратифициран от България какъвто е Третият енергиен пакет, не могат да бъдат реализирани без съгласието на ЕК. България, добави Местан, можеше да има малко по-активна позиция да се стигне до съгласие с ЕК, дори, ако е необходимо, да се предизвика диалог между комисията и Русия.
"Въпросът е поголовен, развива се много ускорено. До месец ще отчетем завършека на този процес, което не прави чест на управлението", каза Местан по отношение на отстраняването на кадри на ДПС от администрацията. "Ще представим обобщена информация, вероятно и от трибуната на НС, с анализ на професионалните качества на сменените кадри на ДПС. Тогава ще се убедите в още един мит, че е мит, а именно за Бог знае какво широко участие на ДПС в средния ешелон на властта. Очевидно е, че подходът е грубо политически", обеща Местан.
Сериозно внимание Местан отдели и на изключването на депутатите Гюнай Хюсмен и Муса Палев от ПГ заради това, че не са спазили обещание да не агитират за преференции и да се откажат от тях, дори да бъдат избрани преференциално. "Проблемът преди да е политически, е етичен и то не с оглед на предварителни декларации дори да се стигне до преференциален избор те не биха се възползвали от тази резултат, а заради постигнатото съгласие между самите кандидати от съответните листи, че няма да организират преднамерено преференциален вот", каза Местан.
По думите му, д-р Нигяр Джафер, която отпадна заради реализираната преференция на 8-ия в листата Хюсмен е водила кампанията в съответствие с постигнатото споразумение кандидати да не организират преференциален вот. Споразумението е заради съображение да се не увеличи делът на недействителните бюлетини, каза Местан, според когото когато третата в листата работи против преференциите за нея самата и накрая е губеща, тук имаме не политически, а етичен проблем. "Ако не е било постигнато съгласие между тях, на което аз съм свидетел, и д-р Адемов и Нигяр Джафер щяха да организират преференциален вот за себе си", посочи Местан.
"Преференциалният вот в български условие се оказа недотам успешен и дори несъстоятелен, защото аз питам – кога са искрени партиите? Тогава, когато в пленарна зала въвеждат 7% преференция, или когато не уважават преференциалния вот като реализиран мандат на кандидати от по-задните места в листите", каза Местан, визирайки най-вече оттеглените още преди клетвата депутати от ГЕРБ. Колко успешни преференции имат и колко от тези преференции бяха уважени от ГЕРБ, попита той. "От ДПС поне не сме лицемерни и още тогава изразихме резервите си срещу преференциалния вот", припомни той.
"В България този казус с оттеглените депутати, избрани с преференциален вот от ГЕРБ и от други политически сили, както и актът на ДПС трябва да послужи като основа за дебати за преференциален вот. Те не са завършени, но дори не са започнали", каза Местан.
По думите му, ако в България въведем принципът на отворените листи избирателите да подреждат от първо до последното място, тогава има логика. "Ако беше въведена такава преференция, в нея има логика. Има 10 европейски държави с отворени листи. Където имаме затворени листи, подредени по предпочитания, практиката е много по-различна. Никъде в Европа не е възможно с 27 гласа 8-ият да стане 1-ви. Имаме избрани депутати с 800 гласа, което означава, че 56-70 гласа биха преподредили листите. А това са гласовете на едно семейство. Преференциалният вот не може да бъде изроден до семеен вот, до родов вот, до вота на едно село и една община", смята Местан.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!