Днес Народното събрание продължава дискусията по законопроекта за отнемане на незаконно придобито имущество.
Снощи депутатите прекратиха заседанието си в 23.40 ч.
Преди края на заседанието народните представители гласуваха, че съдебният изпълнител може да поиска от органите на МВР спиране от движение за срок до три месеца на моторно превозно средство, върху което е наложен запор.
Депутатите от опозицията коментираха, че в определението "моторно превозно средство" не се включват самолети и яхти.
Такситата изгоряха, явно не са от нашите, яхтите и самолетите останаха, явно са от нашите, коментира независимият Георги Терзийски след гласуването.
Съдът може да разреши извършване на плащане или на други разпоредителни действия с имуществото, върху което е наложено обезпечение, в случаите на неотложна необходимост.
От опозицията обявиха, че мерките за запор ще се окажат
фатални за представителите на бизнеса
Мая Манолова (Коалиция за България) обяви, че обезпечителните мерки са гилотината за всеки един търговец, който влезе в тази процедура.
Красимир Велчев (ГЕРБ) заяви, че законопроектът засяга само престъпния бизнес, като например фирми, занимаващи се с наркотрафик.
Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество и директорите на териториалните дирекции могат да поискат от съда разкриване на банковата тайна, когато това е необходимо за постигане на целта на закона, приеха още народните представители.
Комисията ще може да иска от съда и разкриване на търговската тайна по Закона за пазарите на финансови инструменти и сведенията по чл. 133, ал. 2 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа.
Прокуратурата, МВР, ДАНС, Агенция "Митници" съобразно предоставената им компетентност могат да извършват проверка на източниците за придобиване на имуществото на проверяваното лице, записаха депутатите.
Решено беше още, че прокурорите, на които е възложено да наблюдават преписки или досъдебни производства, незабавно уведомяват директора на съответната териториална дирекция на Комисията за конфискация за образуваните, спрени или отказани досъдебни производства.
Прокурорът ще трябва да информира и за внасянето на обвинителен акт в съда, както и за наложените обезпечителни мерки върху имуществото на обвиняемия.
Органите на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество
ще събират сведения за пазарната стойност на имуществото към момента на придобиване,
гласуваха още депутатуте. Законопроектът предвижда органите на комисията да събират сведения за сделките с имуществото на проверявания и на членовете на семейството му, за обезпеченията и тежестите, наложени върху имуществото, както и задълженията, които са поети.
Мая Манолова от "Коалиция за България" посочи, че обикновените граждани ще пострадат от тези текстове. Тя даде пример с покупко-продажбата на наследствена къща, която може да е оформена по данъчна оценка, но комисията ще оценява имота по пазарната му стойност.
Христо Бисеров от ДПС заяви, че всъщност "този текст е един от най-мракобесническите" в законопроекта. Наследниците трябва да доказват, че са имали пазарната стойност на имота, и ако не могат да го докажат, стават клиенти на комисията, добави той.
Независимият депутат Георги Терзийски посочи, че строителна, производствена, транспортна техника след определена амортизация се продава или по остатъчна стойност, или по преценка на самия собственик. Как ще бъде оценена от комисията степента на нейната амортизация, когато техниката вече не съществува, попита той.
Изказването му провокира председателстващия заседанието Анастас Анастасов, който обясни, че съгласно закона, който действа вече седем години, по същия начин се изчислява имуществото и неговата стойност.
"Четете и говорете. Вие сте юрист и се подигравате в момента с българския парламент. Скъсайте си дипломата и я хвърлете някъде", каза Анастасов от трибуната и след това даде 30-минутна почивка.
След като заседанието беше възобновено, Георги Терзийски поиска публично извинение от Анастас Анастасов.
Възможността директорите на териториалните дирекции и експертите в тях да искат
съдействие и сведения и от физически лица отпадна
Депутатите записаха, че те могат да се обръщат за това към държавните и общинските органи, търговците, кредитните институции, както и към други юридически лица, нотариуси и съдебни изпълнители.
Първоначалният вариант предвиждаше да могат да се искат сведения и от физически лица, но след гласуването тази част от текста отпадна.
Срещу привикването на физически лица възразиха от левицата и ДПС. Според Мая Манолова това стимулира доносителството сред органите, а и задължава гражданите да бъдат доносници.
Независимият Димитър Чукарски предупреди, че сред време може да бъде предизвикано следващо Народно събрание да направи комисия за разкриване на доносниците на Комисията за отнемане на незаконно имущество.
Проверяваните от комисията няма да бъдат информирани
за проверката, докато не бъде изпратено искане до съда за налагане на обезпечение на имуществото, обясни пред журналисти в кулоарите на парламента министърът на правосъдието Диана Ковачева.
Причината е, че на практика по време на проверката не се нарушават правата на съответния човек и ако комисията установи, че няма данни за производство, проверката просто остава без резултат, обясни тя.
Когато вече се посяга на имуществото под формата на обезпечение, тогава проверяваният задължително ще бъде уведомен и има право на адвокат. Мярката е свързана с обстоятелството, че проверяваното лице може да се опита да трансформира имуществото и да го прехвърли на трети лица.
Законът предвижда проверката да продължава една година с възможност да бъде удължена с още шест месеца.
Диана Ковачева беше категорична, че законът не може да се превърне в инструмент за саморазправа между хората, каквито опасения изразиха от левицата заради възможността граждани да подават сигнали.
Има две хипотези за започване на проверка -
първата, когато има повдигнато обвинение, а втората - при влязъл в сила административен акт или наказателно постановление, което е станало необжалваемо, обясни тя.
Включените възможни сигнали от страна на граждани дават възможност на комисията да контролира самите административни органи, този сигнал не се използва за незабавна проверка, но се изпраща към прокуратурата или към съответните административни органи, посочи Ковачева.
Тя отбеляза също, че каталогът с престъпления, предвиден в закона, е за много тежки престъпления, сред които организирана престъпност, трафик на хора и т.н.
Що се отнася до текста за административните нарушения, там става въпрос за генерирана облага над 150 хил. лева, припомни тя и подчерта, че прагът за проверка на имущество е 250 хил. лева.
Според нея няма как толкова голям брой обикновени граждани да бъдат засегнати.
Парламентът прие на второ четене и
текстове, свързани с обезпечителните мерки
Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество приема решение за внасяне в съда на искане за обезпечение на бъдещ иск за отнемане на имущество въз основа на доклад на директора на съответната териториална дирекция, когато от проверката са събрани достатъчно данни, от които да се направи обосновано предположение, че имуществото е незаконно придобито, реши парламентът.
Когато не са налице достатъчно данни за това, комисията приема решение за отказ от образуване на производство по този закон и за прекратяване на проверката или приема решение за връщане на преписката за събиране на допълнителни данни.
Според Христо Бисеров от ДПС няма логика да се дава възможност за възобновяване на проверката на същите основания. Мая Манолова от левицата отбеляза, че така един човек може да бъде проверяван безкрай.
На практика има една година с удължаване до шест месеца и нещата приключват до там - няма как да има вечно проверявани хора, освен ако вечно не им повдигат обвинения за различни престъпления, опроверга я Дияна Ковачева.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!