Вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов се надява в парламента да се намери консенсус и промените в Закона за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност да минат приоритетно.
"Това е най-актуалното. Този законопроект трябваше да мине преди няколко месеца на първо четене", каза той в интервю за БТА.
Според Цветанов с приемането на някои законодателни промени, както и с действията на МВР, прокуратурата и Министерството на правосъдието, ще можем да покажем на евроекспертите реалното състояние и в евродоклада да бъдем оценени обективно. Това е важно за България, отбеляза той.
На въпрос кои големи босове на организираната престъпност не успяло МВР да "удари" т.г., Цветанов отговари: "Няма среда за израстване на нови".
"Успяхме през 2011 г. да приключим започнати разследвания по знакови представители на организираната престъпност. Вече текат съдебни процеси - за отвличанията, Октопода, поръчкови убийства, контрабанда, наркотрафик, ДДС-схеми и други. Показахме ясна визия и системен подход към тези групи", посочва вътрешният министър.
По повод позицията на Холандия, която блокира приемането на България и Румъния в Шенген, той каза: "Надявам се, в началото на следващата година да имаме възможност за още по-добър диалог, а защо не и с посещение в Холандия да представим на парламента реалната ситуация".
Освен това мисля, че не се дава обективна оценка, а се търси форма за допълнителни критерии, които са в противоречие с действащите условия за Шенген, посочи Цветан Цветанов.
Следва пълният текст на интервюто:
- За какво през тази година ще си напишете слаба и за какво силна оценка?
- Не е много коректно министърът да си пише оценка, но мога да кажа, че съм удовлетворен като цяло от положените усилията на служителите на МВР, за да подобрим работата си по линия на борбата с тежката организирана престъпност и да акцентиране основно срещу битовата престъпност. Тук трябва да се положат още усилия. Последствията от финансовата криза повишават този показател в цяла Европа.
Хората са тези, които дават оценка. Положихме усилия за повишаване на сигурността в зимните и летните курорти. Важно е да съхраним и опазим обществения ред. И положихме сили в тази насока.
- Да откроим силните и слабите страни.
- Има какво още да се желае в повишаване капацитета на служителите, реформите, които провеждаме - образованието и квалификацията. Вече 6 000 служители са минали допълнително обучение за разследването по промените в НК и НПК от май 2010 г.
- И сигурно сред приоритетите за 2012 г. е членството в Шенген. Защо все пак Холандия не ни вярва?
- За мен беше по-важно да положим усилия и да ни повярват тези държави от ЕС, които имаха резерви, че сме подготвени. Имаше леки притеснения от страна на Франция и Германия. Но, политици и експерти се увериха на място за направеното в България.
- Как да убедим Холандия, че не сме лоши и нежелани?
- Полагаме усилия за конструктивен диалог. Холандия в момента се очерта като единствената страна, която е в изолация от останалите държави - членки в ЕС по този въпрос. Холандия, на база вътрешно политическо решение на двете партии, които управляват, има записана клауза, с която България и Румъния не трябва да се присъединяват към Шенген.
Въпреки това ние продължаваме да сме активни в разговорите - и във формата министри на ЕС и в неформални срещи. Надявам се, в началото на следващата година да имаме възможност за още по-добър диалог, а защо не и с посещение в Холандия да представим на парламента реалната ситуация.
Освен това мисля, че не се дава обективна оценка, а се търси форма за допълнителни критерии, които са в противоречие с действащите условия за Шенген.
- Тоест промяна на правила по време на играта?
- В общи линии - да. Защото това е вътрешно политическо споразумение, което ако се пренебрегне, може да доведе до оттегляне на националистите от управлението и да застраши правителството.
- Какво си казахте с евроекспертите и готов ли сте за лоши изненади в доклада?
- По време не тези визити представяме каквото сме направили. С приемането на някои законодателни промени, както и с действията на МВР, прокуратурата и Министерството на правосъдието, ще можем да покажем реалното състояние и да бъдем оценени обективно. Това е важно за България.
- Кои закони?
- Промените в Закона за отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност. Това е най-актуалното. Този законопроект трябваше да мине преди няколко месеца на първо четене. Сега се надявам да се намери консенсус и законопроектът да мине приоритетно.
- Как ще харчите бюджет 2012, ще има ли увеличение на заплатите, диалогът със синдикатите?
- Смятам, че в последната година и половина диалогът със синдикатите е изключително динамичен и почти няма месец без срещи. За мен е важно да ползваме пълноценно възможностите на европрограмите. Възнагражденията зависят от приходите в бюджета. Днес процесите в ЕС са много тежки и сложни и това се отразява на всички.
- Трудно ли е без дарения?
- Разбира се, че е по-трудно. Това беше допълнителна възможност за финансиране, която е била ползвана през последните 22 години. Но във връзка с публичните спекулации и интерпретации предприехме тези мерки. Така се лишаваме от над 3-4 милиона лева.
- Колко се подслушва и много ли е?
- Част от настройката беше в духа на политическото говорене, граничещо с празнословието. Никой не отчете реално добавената стойност, която се присъедини към разследванията. Мога да кажа, че имаше прекалено големи спекулации. Някои говореха за 100 милиона лева. За тази дейност държавата е харчила годишно под 20 млн. лв. По всяка вероятност тази година общо използваните СРС-та ще са по-малко от 2010 г.
- Кои големи босове на организираната престъпност не успяхте да "ударите"?
- Няма среда за израстване на нови. Успяхме през 2011 г. да приключим започнати разследвания по знакови представители на организираната престъпност. Вече текат съдебни процеси - за отвличанията, Октопода, поръчкови убийства, контрабанда, наркотрафик, ДДС-схеми и други. Показахме ясна визия и системен подход към тези групи.
- По повод изборите Конституционният съд разписа като "предмет на специфична политическа отговорност пред парламента, а чрез него към народа" участието Ви като председател на предизборния щаб. Как разчитате тези думи?
- В едни избори почти винаги практиката е лидерите на основните политически формации да бъдат председатели на щабове. Нашият основен политически опонент БСП беше със Сергей Станишев. Ако лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов беше председател на предизборния щаб сигурно щяха да се изговорят куп обвинения за това как премиерът участва в евентуалната подготовка на изборите и притискането на политическите си опоненти.
В ГЕРБ, Изпълнителната комисия взе решение аз да бъда председател на предизборния щаб, мотивирайки решението си, че познавам добре партийните структури. Няма законова пречка за това. Работил съм изцяло за подготовката на изборите от гледна точка на стратегия, планове, как да мине подготовката и кампанията, в т. ч. - събеседвания с кандидати, критерии за оценка и т.н.
Това съм правил аз, всичко друго е спекулация и изкривяване на действителността. В тази посока сме намалили евентуалното по-голямо напрежение, което щеше да се излее, ако премиерът и лидер Бойко Борисов беше председател на предизборния щаб.
Премиерът не участваше в кампанията и всички други министри бяха на работа. Изпълнителната власт не се включи в агитация по време на предизборната кампания. Аз ползвах платен годишен отпуск.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!