България ще връща пари по предприсъединителната програма ФАР, съобщи зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Със сигурност това ще се случи за шест от десетте пътни проекта, финансирани по програмата.
Тези проекти вече са изтекли и приключили и сега Министерството на финансите ще трябва да върне европейската част от финансирането им, съобщи Павлова.
Останалите четири от десетте пътни проекта също са с констатирани проблеми и нарушенията по тях, свързани с неефективен контрол от страна на министерството преди сключването на договорите.
Според зам.-министъра най-вероятно и по тях няма да получим възстановяване на средствата. Тези 10 проекта са част от проектите към министерството по програма ФАР, които Брюксел замрази.
Общата им стойност е 32 млн. евро, което е и максималния размер на сумата, която България може да се наложи да върне на Европа на този етап.
Регионалното министерство управлява общо 513 проекта по ФАР
на обща стойност 133 млн. евро. Единствено по проектите, които са сключени с предварителен контрол от страна на европейските експерти има шанс да бъдат размразени средства, обясни Павлова.
България ще изготви оценки на актуалното състояние на изпълнението на договорите по тези проекти и едва тогава ще има решение дали ще бъде отблокирано европейското финансиране по тях.
По проектите, които не са контролирани от Брюксел има констатирани редица нарушения от хоризонтален характер т.е. предварителният контрол, който е упражнен по тях от страна на служителите на регионалното министерство не е бил ефективен и по тази причина вероятно по тях средствата също няма да бъдат размразени.
За приключилите вече проекти не може да се говори изобщо за отпускане на спряното европейско финансиране, уточни Павлова.
Министър Росен Плевнелиев обясни, че
България ще получи 1 млрд. евро заем
за изплащането на държавното съфинансиране по ОП "Транспорт".
Водят се преговори и с Европейската инвестиционна банка и Световната банка. По предприсъединителната програма ИСПА България е получила принципно съгласие за удължаване на срока на изпълнение на проектите.
В началото на месец декември ще бъде създаден комитет за наблюдение, който да разгледа всички проекти и да прецени за колко от тях е необходимо да бъде удължен срокът и с колко време.
До тогава ще се работи с два пъти повече усилия проектите да бъдат завършени в срок, уточни Плевнелиев.
България е получила пълна подкрепа за преминаването на пътната агенция към МРРБ, заяви още той и обеща, че ще се работи за осъществяване на честни и коректни тръжни процедури, като приоритет ще бъде реализацията на АМ "Тракия".
Регионалното министерство има амбицията да изпрати първо оценката за съответствие на ОП "Регионално развитие" в Брюксел, заяви Плевнелиев.
Той посочи, че енеобходим строг контрол на обществените поръчки и ефективна битка с конфликта на интереси. Министерството страдало от липса на работещ Инспекторат и в момента се работело за сформирането на екип, който да направи това звено функциониращо.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!