Ко о чуя "Цанков камък" и ме заболява сърцето, казва премиерът Бойко
Борисов на правителственото заседание в сряда. Това става ясно от стенограма,
публикувана на сайта на Министерски съвет.
В сряда правителството реши да се
създадат условия за изграждане на електропровод, необходим за захранване на
осветлението и вентилацията на тунела по новия път Михалково-Девин, като без
него не може да бъде въведен в експлоатация пътят и ВЕЦ "Цанков камък".
"Те
без вентилация и осветление ли са го пуснали?!",
пита Борисов, а министърът на
регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова обяснява, че там няма
нищо узаконено.
"Приемателната комисия, за да издаде Акт 16, за да може този път
най-накрая да стане републикански път и да бъде поет за зимно поддържане от
Пътната агенция, когато започна да прави преглед какво е построено и как е
построено установи, има над 20 страници предписания", казва Павлова. Когато е строен пътят, проектът не е съгласуван с АПИ, казва тя. По думите й
тунелът има осветление и вентилация, но са направени без да имат право на
строеж, без да имат документи.
Териториите, в които са правени скатовете, не са
били с променено предназначение. Не са имали преостъпено право на строеж нито за
въздушни линии, нито за ток, нито за строителство.
"То може ли така да се
строи? Михалевски какво казва по въпроса?", пита Борисов. "Проектът са го
строили НЕК, въпреки че не е съгласуван с Пътната агенция, както би следвало,
предвид, че това ще става републикански път, което построиха. Именно затова
проектът е сгрешен. Първо, трасето, което е избрано, е най-сложното трасе в
най-тежкият участък, имали са други алтернативи и не случайно до ден днешен
падат скатове и скали, защото той просто не е изчислен правилно и не е укрепен
скатът", казва Павлова.
"А какво казва този титан в строителството
Михалевски по въпроса?",
пита Борисов. "Не знам, но важното е, че със
средствата, които сега Министерство на финансите ни предостави, сега като
направим приемателната комисия, паралелно с това укрепваме скатът", казва
Павлова. "Ясно, но все едно ми късаш живо месо, защото 3,5 млн. отиват пак
там. Питам, какво казва титанът на строителството Михалевски по тази тема, като
говорите за пътища, колегиално? Кажи: господин Михалевски, като ми задаваш по
20 питания, ела да отидем да видим какво си строил ти като зам.-министър,
ела там да ти видя знанията и познанията. Вижте, те със своята наглост и
арогантност...
Просто трябва да ги водите на място.
Публично, кани го там, кани го
сега да дойде и да види... Ела да отидем да ми
кажеше как се строи, примерно, защото ми трябва бързо да строя един тунел сега
под Шипка и да ми дадеш акъл как мога да го построя без разрешения, без еди
какво си, просто как го правите вие, как успявате, хора, и за толкова много
пари?! Кажи: И аз искам за 200-300 млн. да направя един път километър и
половина-два, примерно нещо такова. Обърни се публично към него", казва
Борисов.
Според Лиляна Павлова в конкретният случай най-голямата
отговорност носят строителите, чийто възложител е НЕК, тъй като НЕК, строейки "Цанков камък", си възлага за един златен път за над 200 млн.
С толкова пари
можехме да направим всички пътища в региона около Девин.
Преди няколко месеца БСП, специално Станишев използваха думи като „опоскаха
фискалния резерв", „изядоха парите", в смисъл нещо, което те го правеха години
наред, казва премиерът. "Обяснението е простичко. Те никога не са работили с
европейски фондове, с европейски пари, не им беше ясен инструментът, че, за да
гоним 22-годишното пропуснато строителство в България на големи инфраструктурни
проекти, използвахме пари от фискалния резерв, за да финансираме предварително
програмите си. А сега фискалният резерв е 7 милиарда и 200 млн. и съответно
очаквам още близо милиард лева да бъдат разплатени от Брюксел", казва Борисов.
"Една от най-големите гордости на Станишев е, че ни били оставили пари във
фискалния резерв. Само че от техните пари, които са ни оставили във фискалния
резерв, ни оставиха дългове от половин милиард в заема от "Париба", 300 млн.
и нагоре за мотриси, милиард за "Цанков камък" и разплащанията, които направихме
там, плюс "Белене", плюс кърджалийското "огледало", плюс толкова много, което
доплатихме, за да стане факт АМ "Люлин", Дунав мост 2 и т. н. И като се прибави,
че на последното им заседание вдигнаха пенсиите, които са близо милиард. Да не
препусна и хеликоптерите, там са 300 милиона и нагоре. И ще видите, че ако те са
си платили, са щели да ни оставят фискален резерв сигурно под критичния минимум,
без да са построили нищо, а само са похарчили парите", казва Борисов.
По
думите му това обяснява всичките им вопли.
"Аз благодаря на всички
министерства, които работят по европейски програми. Отново ще похваля това,
което днес направихме с Игнатов за пореден път, това, което преди няколко дни
направихме с министъра на здравеопазването, това, което с Тотю Младенов правим
регулярно, с министъра на икономиката Добрев - това са европейските проекти,
усвояването на пари и финансиране на различни програми", казва Борисов.
"Може
да си представите колко много се радват хората, защото това са живи пари и то
десетки милиони. Около 520 млн. в условията на криза са влезли в
образованието. И днес ми беше много приятно, когато ректори на университети
казват, че за първи път от толкова години получават европейски пари. И вие
видяхте голямата амбиция в тях да усвояват и да правят проекти, защото вече
усетиха колко е хубаво от европейските фондове да дойдат 1, 2 или 3 млн. и то
в сфери, в които до вчера си казвал, че си изостанал, че няма финансиране, че не
може и т. н. Много е приятно да гледаш ректорите от Варненски, Бургаски,
Софийски, от всички университети, да чуят какво правят и колегите им. Иначе
всеки знае само своя университет. Докато сега чува на фона на всичко това, което
се случва, колко много се прави в цялата страна за образованието", казва
Борисов.
Борисов: Като чуя 'Цанков камък” и ме заболява сърцето
МС реши в сряда да се създадат условия за електропровод за захранване на осветлението и вентилацията на тунела по новия път Михалково-Девин, без което ВЕЦ "Цанков камък" не може да влезе в експлоатация
9 ноември 2012, 11:29
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!