М инистър-председателят Бойко Борисов изненадващо нареди да бъде прекратена процедурата за избор на изпълнители на дострояването на АМ „Хемус”.
Ето какво се казва в съобщение от правителствената информационна служба:
„Министър-председателят Бойко Борисов разпореди на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) незабавно да предприеме действия по прекратяване на процедурата за избор на изпълнители на строителството на aвтомагистрала „Хемус” – ЛОТ 1 и ЛОТ 2”.
Компаниите изпълнители на обществената поръчка за изграждане на отсечката от Ябланица до разклона между Плевен и Ловеч бяха определени в средата на месец декември 2015 г. Те бяха посочени за победители сред 15 други фирми, а
общата стойност на проекта стигна близо 1 млрд. лева, вместо първоначално заложените 434 млн,
отбелязва Нова ТВ.
Според обявеното тогава класиране за 1-ва обособена позиция, участък от А2 (Ябланица) до III-307 изпълнител е Обединение „АМ ХЕМУС ЛОТ 1”, съставено от „Джи Пи Груп” ООД, „Конструксионес Табоада и Рамос” ООД, „МР Сивил Уъркс” ООД, „Трансконсулт-22” ООД. Приетата договорна сума, предложена от този участник, е в размер на 277 406 873,00 лв. без ДДС, а максималната договорна цена е в размер на 297 973 373,00 лв. без ДДС.
За 2-ра обособена позиция, участък от III-307 до II-35 изпълнител е Обединение „ПСТ Хемус 2”, съставено от „ПСТ Груп” ЕАД, „Хидрострой” АД, „Пътстрой Бургас” ЕООД, „Евро Алианс Тунели” АД . Приетата договорна сума, предложена от този участник, е в размер на 479 398 889 лв. без ДДС, а максималната договорна цена е в размер на 499 965 389 лв. без ДДС.
Водещият партньор на консорциума за изграждане на ЛОТ 2 е
„ПСТ груп” – фирма, която медийни публикации свързват с депутата от ДПС Делян Пеевски, другият консорциум пък се свързва с шефа на „Лукойл” Валентин Златев.
Офертите на победителите надвишаваха почти два пъти прогнозната стойност, а и изборът им беше очакван – те получиха най-много точки за техническа оферта. От класирането сега става ясно, че държавата е елиминирала от конкурса кандидатите с най-ниските цени, писа тогава в. „Капитал”.
Отстранени са офертите на Сдружение „Хемус БГ” („ИСА 2000” и „ОРС Инфраструктура”) за отсечката Ябланица – Угърчин и на турската „Ташяпъ Иншаат Тааххют” за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен.
Цената на „Хемус БГ” е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания – с 50 млн. лв. по-евтина. Ако двата кандидата не бяха елиминирани, „Хемус” можеше да струва с над 70 млн. лева по-евтино.
Кандидатите с най-ниски цени трябваше да представят обосновка, с която да докажат, че могат да изградят обекта за посочената стойност.
Тръжната комисия обаче е отхвърлила и двете обосновки. Според НКСИП аргументите на „Хемус БГ” нямат отношение към формирането на крайната цена.
„Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет” (една от големите турски компании в сектора) са мотивирали ниската си цена с оптимизиране на трасето на магистралата, но от НКСИП са категорични, че това противоречи на предварително обявените условия.
Турската компания е представила и доказателства за наличие на държавна помощ от турското Министерство на икономиката – факт, който според НКСИП е самостоятелно основание за отстраняване. Не може да се установи законовото основание за тази държавна помощ, както и дали е в съответствие със законодателството на ЕС, казаха тогава от инфраструктурната компания.
Магистрала „Хемус” се очакваше да се строи със спестяванията от магистрала „Струма“. Тъй като такива не се очертават, на този етап се отменя строителството, тълкуват от строителното ведомство, пише БНР.
Близо два пъти поскъпна аутобанът спрямо прогнозната цена на кабинета и стана около 7 млн. евро за километър.
Поръчките трябваше да бъдат взети след разрешение от парламента и ако няма обжалване на обществените поръчки. Такова обаче има от външни фирми – за участъка Ябланица – Угърчин. Оспорва се от класираната на трето място италианска компания „Серенисима конструциони”. Втората – за отсечката между Угърчин и Плевен, се обжалва от отстранената турска компания „Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!