Неизяснени параметри и нарушения в документите и процедурите около АЕЦ "Белене" за периода от 2002 до март 2012 г. е установила парламентарната анкетна комисия.
Междинният доклад с констатациите до момента представи пред депутатите председателят на комисията Диан Червенкондев, депутат от ГЕРБ.
Докладът бе приет от парламента, като "за" гласуваха 88 народни представители, 16 бяха
против, а осем се въздържаха. От БСП коментираха, че докладът е изготвен с цел пропаганда срещу проекта. Рамадан Аталай от ДПС заяви, че са били против да се изготвя междинен доклад три дни преди референдума.
В доклада се посочва, че не са договорени всички основни параметри на договора за инженеринг, доставка и строителство - предмет на проведената процедура по Закона за обществените поръчки. Неизяснените въпроси са свързани основно с плащането за ключови събития, с графиците за плащане и с определянето на формулата за ескалация.
Посочените параметри остават недоговорени и при подписването на Споразумението от 29 ноември 2006 г.
Клауза от споразумението предвижда възможност възложителят във всеки един момент да прекрати преговорите с "Атомстройекспорт" и да пристъпи към преговори с втория в класирането, което е още един сериозен порок в областта на обществените поръчки.
Законът позволява това да се случи единствено и само при отказ на класирания на първо място изпълнител да подпише договора за обществена поръчка, се посочва в доклада.
Депутатите са установили, че в споразумение от 2008 г. страните са се договорили оборудването, което няма да бъде интегрирано в проекта, да бъде изкупено от "Атомстройекспорт" и това да бъде обект на отделни преговори, за каквито няма документи.
Така остава необоснована и по-късно посочената в договора цена за оборудването от 205 млн. евро, с 90 млн. евро по-ниска от определената от архитект-инженера по проекта.
Като следващо сериозно нарушение се отбелязва, че изпълнителните директори на НЕК са подписали рамков договор за продажба на неподлежащото на интеграция оборудване на 28 ноември 2007 г. с "Атомстройекспорт", както и Допълнение номер 1 към него от 12 декември 2007 г., без да са имали изискваното към този момент законово разрешение от принципала - министъра на енергетиката.
В НЕК са отчетени приходи от продажба на оборудване в размер на 87 612 525 евро, а прихванатите разходи по договорените дейности са в размер на 77 172 475 евро. От тях: за услуги по митническо освобождаване на оборудването и пускането му в свободно обръщение на територията на Руската Федерация - общо 14 945 786 евро.; за транспортно застраховане - общо 329 745 евро; товарене, транспортиране на оборудването и техническа документация до получателя им и разтоварване - общо 11 767 468 евро; изследване на оборудването и провеждане на ремонтно-възстановителните работи на територията на Руската Федерация - общо 50 129 521 евро.
Съветът на директорите на НЕК единодушно взема решение с протокол номер 42 от 30 октомври 2006 г., с което упълномощава главния изпълнителен директор и изпълнителния директор да сключат договор за инженеринг, доставка и строителство на АЕЦ "Белене" с класирания на първо място "Атомстройекспорт" за сумата от 3 млрд. 997 млн. 260 хиляди евро.
В доклада на агенцията се установява, че по смисъла на ЗОП и взетото решение няма подписан договор, а вместо него на 29 ноември 2006 г. се сключва споразумение, по силата на което страните се задължават да продължат преговорите по някои недоговорени до този момент условия, сред които е формулата за ескалация на цената, която е следвало да се договори между страните до 31 май 2007 г. на базата на ЕВРОСТАТ и което да направи крайната цена на проекта определяема.
Категорично е установено, че въпреки наличието на всички необходими предпоставки за провеждането на обществена поръчка за дейностите по допълнение към споразумението, в нарушение на закона такава не е проведена, а е подписан договор с "Атомстройекспорт".
В други два доклада, разгледани от комисията, има констатации за нецелево изразходване на част от целево предоставените от държавния бюджет 300 млн. лева за покриване на вноската в уставния капитал и предстоящите увеличения на капитала на съвместно дружество между НЕК и РВЕ, избран за стратегически инвеститор, което да реализира проекта АЕЦ "Белене".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!