П олицаи и следователи влязоха днес в сградата в на „Трейс груп” - фирмата, ремонтирала пътя, където в събота стана катастрофа, при която загинаха 17 души.
Служителите на Национална следствена служба извършиха проверка във връзка с разследването на състоянието на Път II-16 Елисейна - Своге. Те влязоха в сградата в столичния квартал „Лозенец” и изнесоха документация на фирмата. От „Трейс Груп” са оказали цялостно съдействие на разследването.
Шосето между Своге и София е правено по критериите и нормативните документи за второкласен, а е използвано като първокласен път заради ремонтите на АМ „Хемус”. Това съобщи по-рано днес председателят на Надзорния съвет на холдинга „Трейс груп” Николай Михайлов, цитиран от Dariknews.bg
Той подчерта, че в договора за ремонт на стойност 23 млн. евро, направен през 2016 г., няма изискване какво трябва да бъде сцеплението на трасето.
Вчера стана ясно, че от агенция „Пътна инфраструктура” са подали общо пет сигнала до фирмата изпълнител „Трейс Своге” за спешен ремонт на рисковите участъци от трасето. Крайният срок е бил 15 август или 10 дни преди катастрофата. Регионалният министър Николай Нанков поясни, че нито един от участъците не е ремонтиран.
Ремонтът на въпросния път е извършен от дъщерната фирма на холдинга – „Трейс Своге”, която обаче е закрита от края на юни, като капиталът прехвърлен на „Си Билд България” ЕООД.
Днес Михайлов уточни, че не строителната фирма, а Агенция „Пътна инфраструктура” определя как да се ремонтира и строи.
СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ
„Възможно е да има износване на пътната настилка”, каза Михайлов. „В конкретния договор, който е правен в Своге, в документацията няма критерий какво трябва да бъде сцеплението по време на изпълнението. Когато са минали четири години, каквото и да е било сцеплението при нов път, след това то се променя драстично по време експлоатацията”.
„Тук има един голям проблем, защото този път е правен по критериите и нормативните документи за второкласен път, като се е имало предвид, че не е толкова натоварен по времето, когато са правени проектите. Ако строителят е направил пътя преди четири години, проектите са правени няколко години преди това. Разбирате ли, когато е правен проектът, заданието за този път може би са минали поне седем-осем години. Тогава са заложени съвсем други критерии. В последните две-три години вследствие на ремонта на магистрала Хемус транспортен трафик, основният товарен трафик минава през този път”, подчерта Михайлов. Според него това е довело до много по-бързото износване на настилката.
Михайлов критикува и това, че край пътя са поставени бордюри, тъй като те водят до събиране на прах и частици от изгорели газове, които образуват филм върху асфалта и значително понижават сцеплението, особено при дъжд.
По думите му трябва да се променят критериите за строителство, особено след климатичните промени в последните години и по-честите обилни валежи.
Вчера главният прокурор Сотир Цацаров посочи, че още през 2017 г. „Пътна полиция” е подала сигнали за зачестили пътни инциденти във въпросния участък от пътя между Своге и София заради ниско сцепление на настилката. В сигналите на КАТ се отчита, че дори и при спазване на ограничението от 40 км/ч, шофьорите често губели контрол и навлизали в насрещната лента.
„Трейс Груп” е водещ изпълнител на пътно строителство в България, като участва в 108 обществени поръчки на стойност близо 1 милиард лева.
Ден на национален траур заради трагедията в Искърското дефиле
Прокуратурата разследва: Превоазвач, водач, път
Коланите в автобусите - кога ще има
Експерти за грешките край Своге
Нанков: Държавата ще си търси правата по съдебен път за трагедията край Своге
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!