Резултатите от националното външно оценяване и от държавните зрелостни изпити да са в точки, а не в оценки, предвижда проектът на Закона за предучилищното и училищното образование.
Това съобщи пред журналисти зам.-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова. Тя уточни, че точковата система на оценяване ще влезе в сила след приемането на закона от Народното събрание.
Външното оценяване с тестове ще бъде през май 2012 г. и на него ще се явяват учениците от четвърти и седми клас.
Предлагаме да има оценяване с точки, защото всички международни тестове са с точки и така ще има съпоставимост с резултатите на българските ученици, обясни Дамянова.
Тя съобщи, че в дипломите за средно образование резултатите от матурите ще бъдат и с точки, за да може висшите училища, които са автономни, да си изработят система за "вход" на кандидат-студентите.
Попитана дали учениците и техните родители няма да се объркат от оценяването и с точки, и с оценки, Дамянова отговори, че учениците ще получават оценки в останалото учебно време, както и сега, но тестовите задачи ще се оценяват с точки. По думите й така "нивото в училище ще бъде навсякъде едно и също".
Чрез точките при матурите и при външното оценяване се "оценяват проценти и така уеднаквяваме стандартите на България с тези на нашите партньори - създаваме условия за по-голяма мобилност", заяви министърът на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов.
Той коментира, че с предвидената промяна
не бива да се създава впечатлението, че ще изчезне шестобалната система
на оценяване в училище. На въпрос дали университетите сами ще имат право да определят минималния "праг" за прием на студенти с точки, министър Игнатов уточни, че те са автономни и сега имат абсолютното право да определят как да се приемат студентите. Той изрази убеденост, че оценките от матурите ще станат основа за "вход" в университетите и заради демографската криза.
В учебно-изпитната програма по математика
от националното външно оценяване през май 2012 г. в седми клас отпадат темите за квадрат, трапец и за равнобедрен трапец,
защото учениците към момента на изпита няма да са взели тези уроци или няма да се имали достатъчно време за упражнения, съобщи Дамянова. Тя уточни, че тези три теми остават в учебниците за седми клас по математика, но няма да бъдат включени в изпитната програма за външното оценяване.
За първи път през 2012 г. националното външно оценяване в седми клас и държавните зрелостни изпити ще са в един ден, но ще започнат в различен час. На 21 май ще е матурата по български език и литература /БЕЛ/ и външното оценяване по БЕЛ в седми клас. Матурата е от 8.00 ч., а за външното оценяване ще се реши кога да започне - в 9.00 или в 10.00 ч.
На 23 май ще е втората матура по избор и външното оценяване по математика в седми клас.
В модула за националното външно оценяване по математика ще има четири задачи с кратък свободен отговор, съобщи Дамянова. Тя добави, че тези задачи изискват повече време за решаване и затова общо задачите в този модул ще са 20, а не 25, както през миналата година.
За допълнителния модул по математика ще има две задачи от формата на международното изследване PISA и две задачи с разширен отговор. На изпита през миналата година в този модул задачите бяха общо пет.
При задачите от формата на PISA например учениците могат да получат една графика и към нея да има няколко задачи, обясни зам.-министърът. Дамянова отбеляза, че с този тип задачи вече ще се оценяват различните стъпки при решаването им.
Няма промени в учебно-изпитната програма на матурата по БЕЛ, но и на този изпит ще има повече задачи със свободен отговор.
За матурата по география отпаднаха пет теми, свързани с "География на света", а тестовата част ще е с максимален брой точки 70, вместо 65, съобщи заместник-министърът.
На националното външно оценяване по БЕЛ за четвърти клас ще има задачи със свободен отговор по формата на международното изследване PISA, каза Дамянова. Тя припомни, че през миналата година задачата беше една, а през 2012 г. подобни задачи могат да се две или три.
Вдигаме нивото, тъй като понякога се говори, че тестовете и задачите са лесни по различните предмети, коментира промените в изпитите заместник-министърът. Повишаваме изискванията, за да се представим по-добре на бъдещите международни изследвания, отбеляза Дамянова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!