„При леко ПТП и шофьорите се разберат помежду си, се попълва протокол и се обаждате на застрахователите. Когато няма разбирателство, се вика КАТ и те ще определят кой шофьор е виновен. Когато единият шофьор се усъмни, че другият участник в ПТП е в нетрезво състояние, е най-добре да се повика КАТ”. Това коментира главен инспектор Росен Рапчев от КАТ пред "Здравей, България" по NOVA във връзка с новите правила, при които при катастрофа без пострадали вече няма да се вика пътна полиция.
Застрахователите обаче обявиха, че това ще доведе до по-скъпи застраховки. Според брашна промяната ще доведе до още агресия на пътя и злоупотреби с изплащането на щетите.
„Всеки може да сложи една кола, която е открадната, за да се отърве от нея и да направи една инсценировка. Почти съм сигурен, че това ще се отрази на цената на застраховките. Мисля, че ще започне от 10%”, прогнозира Юрий Тодоров, председател на "Асоциация за застрахователна сигурност”.
По думите на Росен Рапчев КАТ отговаря за контрола на пътното движение, а
с новите промени в закона, Пътна полиция и застрахователите
вече ще си разделят тази функция.
Катастрофите без пострадали вече няма да се регистрират в КАТ. В останалите случаи, дори ако колите са със сериозни щети, ще бъдат съставяни двустранни протоколи.
Пътна полиция ще пристига на местопроизшествието при следните условия:
ако има жертви или пострадали; ако двамата шофьори не могат да се разберат кой е виновен; ако има съмнения, че единият от водачите е в неадекватно състояние или няма книжка.
Махат завоите от български пътища
Евростат: България е с най-смъртоносните пътища
65 свалени номера на автомобили само за седмица
Спират колата и глоба, ако няма катализатор
До този момент не се подписваха протоколи, ако някоя от колите не може да се придвижва на собствен ход. Според застрахователите обаче това почти винаги се случва при по-тежките катастрофи.
„Промените не са свързани с леките ПТП. Тази наредба действа от 2009 година.
Шофьорите добре познават правилата и как се пишат двустранни протоколи. Промяната е, че КАТ няма да посещава и тежки ПТП-та между два тира, например. А когато стане тежко пътно-транспортно произшествие, хората обикновено са много афектирани и разбирателството е много трудно. Застрахователите плащат на КАТ да извършват тази контролна мярка. Гаранционния фонд изплаща 5% от всички вноски, които ние, като граждани плащаме”, коментира Юри Тодоров, председател на „Асоциация за застрахователна сигурност”.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!