О рганизацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) обяви днес резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците PISA 2022.
Резултатите на българските ученици са изключително ниски и в трите области на изследването - четивна грамотност, математика и природни науки. 53 процента от 15-годишните не са достигнали базисното равнище на умения по четивна грамотност, според PISA, което ги прави функционално неграмотни. По математика съответният дял е 54 процента, а по природни науки - 48 процента, съобщава "Заедно в час".
Коя е най-добрата образователна система в света
"Половината от българските ученици нямат умения, като аналитично и критическо мислене, правене на логически взаимовръзки, четене с разбиране, осмисляне на събития, аргументиране, решаване на ежедневни проблеми. България е сред държавите с най-големи образователни неравенства в света - постиженията на учениците зависят от финансовото състояние на родителите им, от мястото, където живеят, от вида на училището, в което учат. Тези изводи ги чуваме на всеки три години от 2001-ва насам при излизането на резултатите от Програмата за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) - PISA", подчертават от "Заедно в час".
"Резултатите от изследването PISA 2022, които излязоха днес, са още по-тревожни и едни от най-ниските, откакто България участва в програмата на ОИСР. Делът на функционално неграмотните 15-годишни ученици в областите четивна грамотност и математика вече надхвърля 50 процента. Когато след три години тези ученици излязат на пазара на труда, те няма да могат да се реализират в силно конкурентната среда, в която диктуват правилата на новите технологии. Няма да могат да се съревновават с връстниците си от ЕС - България е на последно място сред държавите в съюза по математика и на предпоследно по четивна грамотност, и природни науки (преди Кипър). А учениците от страните, които заемат челните места в цялата класация на PISA - източноазиатските държави, Естония, Швейцария, Канада, Нидерландия, Ирландия и други, са с цели учебни години по-напред в уменията си от българските 15-годишни", добавят от "Заедно в час".
"България има и много малък дял ученици, които стигат до най-високите нива на умения - само 2 процента по четивна грамотност, 3 процента по математика и 1 процент по природни науки. През 2022 г. се влошават резултатите, включително на най-добре представящите се български младежи, което показва, че когато една образователна система не е ефективна, това се отразява на всички ученици", отчитат от "Заедно в час".
Българските ученици не могат да работят в екип
Изследването на PISA показва, че сегашните 15-годишни вече са с една учебна година по-назад от 15-годишните през 2012 г.
Държавите и регионите с най-високи резултати по математика в PISA 2022 са Сингапур с 574 точки, Макао, Китай с 552 точки, Китайски Тайпе с 547 точки, Хонконг, Китай с 540 точки, Япония с 536 точки, Корея с 527 точки и Естония с 510 точки, отчитат от Министерството на образованието.
Държавите, за които може да се приеме, че са с еднакъв на България среден резултат по математика в PISA 2022 са: Монголия, Кипър, Молдова, Катар, Чили. Средният резултат на българските ученици по математика е 417 точки.
Средният резултат на учениците в България е по-нисък от средното за ОИСР и в трите оценявани области - математика, четене и природни науки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!