З а първи път виждаме много ясна заявка от изпълнителната власт, в лицето на министър-председателят Кирил Петков, че пътната безопасност е основен приоритет. Идеята е да има една координация на ниво Министерски съвет. Трябва да сме честни със себе си, че когато липсва безопасност на пътя, в много случаи тя е свързана с корупционни модели. Корупцията убива на пътя.
Това каза на брифинг в Министерския съвет депутатът от "Продължаваме промяната" Настимир Ананиев, цитиран от DarikNews.bg
Във ведомството се проведе държавна координационна среща за безопасността на движението по пътищата, председателствана от министър-председателя Кирил Петков.
"Безопасността на движението ни е основен приоритет. Освен трите работни групи, които сме направили, се стремим да даваме решения, които са в много по-глобален план – чрез решаване на проблемите за свързаността на държавата. Идеята на Министерството на транспорта е да можем да регулираме и управляваме трафика по такъв начин, че да не се създават кризисни ситуации в конфликтните точки", допълни заместник-министърът на транспорта и съобщенията Стоян Новаков.
"От гледна точка на Министерството на електронното управление, ключов фактор за подобряването на ситуацията с безопасността по пътищата е максималното дигитализиране на контролната дейност, така, че да бъде намален до минимум субективният фактор при нея. Това е една изключително революционна стъпка, която следва да бъде направена, но има потенциал да доведе до бързи резултати", заяви от своя страна заместник-министър на електронното управление е назначен Александър Йоловски.
Зам.-регионалният министър Явор Пенчев пък изброи основните проблеми по темата за поддръжката на пътищата.
"Първият е свързан с действащите към момента договори за текуш ремонт и поддръжка и невъзможността да бъдат възлагани ремонтни дейности по тях. Вторият е свързан с инхаус договорите и довършването на два големи инфраструктурни обекта - АМ "Хемус" и скоростният път Ботев - Видин. Завършването на тези две отсечки ще облекчи трафика в държавата и ще намали ПТП-та. В текущите договори сме предвидили, увеличаване на гаранциите от страна на изпълнителите на инфраструктурни обекти, увеличаване на изискванията към тях, подобряването на качеството на пътните знаци, подмяна на мантинелите на автомагистралите и пътищата първи клас. В момента обаче сме в абсолютна невъзможност да поддържаме републиканската пътна мрежа", заяви Пенчев.
"Трябва да изплатим максимално бързо половината пари на строителите", заяви по-рано премиерът Петков.
При откриването на срещата той каза, че иска да сподели две "интересни истории".
"Първата - миналата седмица аз се качих на един ТИР. Минахме през пътя на Витиня, който е в абсолютно безобразно състояние. Асфалтът е на парчета, огромни дупки със страхотни задръствания... Имаше огромна катастрофа между два ТИР-а точно там, ден по-рано. Докато се возех, шофьорът каза: "Не мога да издържам нито ден повече. Пет години съм карал по тези пътища, пет години тези дупки са там. Моето търпение е изчерпано". Ние сме в една много странна ситуация. Пътищата ни са в ужасно състояние. За съжаление това не е от един месец, както се опитват да казват някои по новините, а от последните пет години", каза премиерът.
"В следващия момент пускам новините и чувам Бойко Борисов да казва: "Преброих 3000 дупки, като карах към София". Представяте ли си какво ниво на пътищата имаме?... Дори да вземем неговото обвинение. Как са били направени тези магистрали, за да имаме 3000 дупки за 100 дни. Или не са били оправени през цялото време, или пътищата са построени толкова зле, че да имаме 3000 дупки. И двете версии на тази история са ужасяващи. А парите, които харчим са много, наистина много. Говорим за милиарди всяка година. За ремонти, които са били направени в миналото", посочи Петков.
В срещата участват заместник-министри, представители на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", на Главна дирекция "Национална полиция", на Агенция "Пътна инфраструктура.
Премиерът представи и новия си съветник по темата – рали шампионът на България и организатор на обучения за пътна безопасност Димитър Илиев и препоръча въпросите, повдигнати от него да са с приоритет.
Димитър Илиев ще стане част от Държавната агенция Безопасност на пътищата към Министерски съвет.
"Очаквам координацията, която трябва да става, да става през тази агенция. Очаквам проблемите, които Илиев поставя, да бъдат приоритизирани в най-голяма степен", заяви Петков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!