С лужебният министър на икономиката Кирил Петков заяви пред журналисти, че още днес ще поиска обяснение от Държавната консолидационна компания /ДКК/ защо шест месеца не е предала на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите три язовира, които "Монтажи" е предала на ДКК и те все още не са влезли в експлоатация. За мен това е безстопанственост, допълни министърът, цитиран от БТА.
Министърът съобщи, че ще поиска АДФИ да направи проверка на трите съоръжения
във връзка със завишените цени на ремонтите на язовирите, които се намират край Ловеч и Сливен.
Министърът е проверил язовирите "Пазар дере", "Златин войвода 3" и "Златин войвода 4". В съоръженията няма вода и са затревени. Министърът каза, че на 31 декември миналата година трите язовира са предадени от държавната фирма "Монтажи" към ДКК, но досега не са предадени на Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите. Това означава, че тези три язовира, въпреки че парите са платени за тях и ремонтите са завършени на 31 декември, още не са влезли в експлоатация, заяви министърът и допълни, че по закон те не могат да бъдат завирявани и не могат да се ползват за поливане и за другите им цели. Това е безстопанственост, при която парите са похарчени, язовирите са изградени, но протоколи за предаване не са довършени, коментира икономическият министър.
Проверката е установила, че транспортните разходи за трите язовира са еднакви
- 1,16 лева за тонкилометър за превозване на скална и земна маса, което по думите на министъра е в пъти по-скъпо от пазарната цена. Цените за бетона са съответно 219 лева и по 214 лева за кубик и не включват превоз, кофраж и армировка.
Министърът посочи, че за него е важно тези язовири да се използват.
Той съобщи, че ще издаде заповед, с която ще разпореди договорите за ремонт на съоръженията се проверяват от Комисията за прозрачност и контрол към министъра, като целта е да се спестят пари на данъкоплатците и да няма подобни забавяния от шест месеца за влизане на ремонтираните обекти в експлоатация. В отговор на въпрос министърът уточни, че поради факта, че Държавното предприятие за управление и стопанисване на язовирите не може да използва трите съоръжения, се е наложило отваряне на шлюзовете им след всеки по-голям дъжд, защото тези язовири се водят все още в ремонт, което значи, че не са годни за завиряване.
Ремонтът на язовир "Пазар дере" струва 2,350 млн.лева, на "Златин войвода 3" - 1,913 млн.лева, на "Златин войвода 4" - 547 000 лева.
По отношение на "Монтажи" министърът каза, че над 82 процента от всички договори са концентрирани между 6 и 8 компании. И Ловеч, и в Сливен една и съща фирма е извършила дейността, допълни министърът.
Той съобщи, че се прави документална проверка по договорите, като напомни, че ремонтите на десет язовира са завършени, а има сто отворени строителни площадки. Общо над 400 язовира са за ремонт, това са малки обекти в страната и за ремонта им са осигурени 631 млн.лева, от които 500 млн.лева са от бюджета на държавата, а 130 млн.лева от ББР. Министърът посочи, че ще изиска приоритизацията на работата по тези язовири да е функция на риска.
Той коментира в отговор на въпрос, че в момента тези държавни дружества имат собствен надзор и управители. Уволнение не може стане преди да се направи нов конкурс за нови членове и направи аналогия със ситуацията в ББР. Аз ви гарантирам, че докогато сме тук, всеки ден ще работим тези промени да станат, заяви министърът и добави, че се надява скоро ББР да има нов надзор и ДКК да се управлява по-прозрачно и ефективно, а фирми като "Монтажи" да работят в правомерно.
В отговор на въпрос министърът коментира, че се поддържа непрекъсната връзка с МФ за държавните предприятия във връзка със Закона "Магнитски", до момента няма дружества с принципал Министерството на икономиката, които да са включени в списъците на МФ.
Малко по-късно стана ясно, че Върховна касационна прокуратура (ВКП) се самосезира
във връзка с информация, представена пред медиите от служебния министър на икономиката Кирил Петков, за ремонта на язовири със средства на Държавната консолидационна компания (ДКК), информираха от прокуратурата.
"На 12.06.2021 г. Петков обяви, че е проверил на място язовир „Пазар дере“ край гр. Ловеч, за който са похарчени 2,3 млн. лева, а водоемът е източен. По думите на служебния министър той не представлява опасност за хората, с каквито мотиви, без обществена поръчка, са отпуснати пари за ремонта.
ВКП е изискала от служебния министър на икономиката относимата информация за целите на проверката.
В случай, че в хода на проверката бъдат открити данни за извършени престъпления, те ще бъдат докладвани на компетентната прокуратура. При наличие на нередности от административен характер прокуратурата ще уведоми съответните контролни органи за предприемане на действия по компетентност", се казва в съобщението на прокуратурата.
На брифинг днес следобед
бившите управляващи от ГЕРБ взеха отношение по разкритията на министър Кирил Петков.
„Тези дни въпросът по отношение на язовир „Пазар дере” е доста актуален. Той всъщност е риторичен, защото е ясно, че язовирът е изпуснат, което е видно и от думите на директора на „Държавното предприятие „Управление и стопанисване на язовири“. Вчера той каза, че язовирът е бил пълен преди дни и се работи според нормативната база. Тъй като съоръжението още е в ремонт, язовирът се изпразва периодично до кота мъртъв обем. Това се прави по всички правила на закона”, зави бившият министър на икономиката Лъчезар Борисов.
„Днес отново в рамките на нарушаване на принципите за почтеност, прозрачност и професионализъм
обществото беше подведено.
Затова ние, спазвайки тези принципи, искаме да предоставим тази информация на обществото”, каза още той.
„На първо място искам да кажа, че цената на бетона не е над 200 лв., а е 90-95 лв. за един от конкретните обекти, който днес беше споменат”, заяви Борисов. Той представи и фактурата по отношение на цената на бетона. „Записано е, че цената на единия вид бетон е 90 лв. цена на кубичен метър, а на другия вид – 95 лв. Явно колегите на министъра на икономиката използват общата сума, включваща абсолютно всички дейности и най-вероятно изпускат часовата ставка, доставност складови разходи, фактът, че бетонът дори на 90-95 лв. има хидроустойчивост и др. характеристики. Обръщам внимание, че това се осъществява и с механизация. Механизацията на една бетон помпа на машинна смяна струва 195 лв.”, каза Лъчезар Борисов.
„По-рано днес беше спомената и цената на транспорта.
Беше цитирана цена на тон/км. Такава цена няма.
Цената, която е използвана, включва доставка и полагане на трошен камък до 40 км, като в нея е включен както транспортът, така и стойността на камъка, а не само транспорта”, посочи още той.
Каква е ситуацията с язовирите в страната
Екоминистърът обеща: Тази година няма да има водна криза
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!