П арламентът прие на първо четене промени в Закона за защита на конкуренцията
със 141 гласа "за", 67 "против" и 1 "въздържал се" от "Продължаваме Промяната". В подкрепа на законопроекта гласуваха от управляващата коалиция и "Възраждане", а от ГЕРБ-СДС и ДПС се обявиха срещу измененията.
С промените мандатът на членовете на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) се намалява от седем на пет години. Така мандатът се възстановява, какъвто е бил в периода 2010-2021 година. Предвижда се Комисията да се състои от председател, двама заместник-председатели и четирима членове.
Със законопроекта се въвеждат и допълнителни гаранции за независимост и професионализъм по отношение на членовете на КЗК чрез повишаване на критериите за избор, като това включва изискване за придобита образователно-квалификационна степен „магистър“ и стаж по специалността от седем години.
Предвижда се в едномесечен срок от влизането в сила на измененията Народното събрание да избере нови членове на КЗК, а мандатът на заварените членове да се прекрати с встъпването в длъжност на новите.
От опозицията обвиниха управляващите в желание да овладеят регулаторните органи и поискаха политически консенсус за избора на техните състави. Според управляващите КЗК не е ефективна и независима и промените са връщане към нормалността. Дискусията по предложените промени продължи повече от два часа.
В отрицателен вот Христо Гаджев (ГЕРБ-СДС) коментира, че законопроектът е свързан с овладяването на определен регулаторен орган, както е станало с КЕВР.
Той направи "обосновано предположение", че всичко се прави за определен човек, или в случая за двама, и ще има нов сблъсък в управляващата коалиция, както за БНБ - "този път само че между неуспял кандидат за депутат на "Демократична България" и представител на юридическа кантора, кадровик на "Продължаваме Промяната".
Йордан Цонев (ДПС) коментира, че не е добра практика да се удължават мандатите, когато те приключват без да се прави избор, но недобрите практики не се поправят с други недобри практики.
Той призова оттук нататък да се помисли за останалите регулатори да се търси консенсус между политическите партии. Т.нар. завишаване на критериите не е завишаване на критериите, а отваряне на вратата за точно определени хора, които вече са набелязани да бъдат на тези постове, каза Цонев.
Петър Петров ("Възраждане") каза, че в законопроекта има намаляване на мандата и повишаване на квалификационните изисквания на членовете на КЗК - нещо, което на теория е добре, но ще видят как ще се развие. Според него дори мандатът да бъде намален на пет години, би следвало НС да има възможност предсрочно да прекратява мандата на членове или на ръководството на Комисията.
Александър Иванов (ГЕРБ-СДС) коментира, че ГЕРБ няма да подкрепят законопроекта. По думите му това прилича единствено на някакъв тип вендета. Иванов посочи, че мандатът на КЗК през 2021 г. е удължен в съответствие с европейска директива. Той посочи, че мандатът на Комисията изтича след една година и попита каква е тази прибързаност.
Екатерина Димитрушева ("Продължаваме Промяната") посочи, че няма никакво изискване в европейското законодателство за конкретен срок на мандата на органите, които се грижат в държавите членки за защита на конкуренцията. По думите й по-краткият мандат се откроява и като по-добра практика в ЕС. Връщането на петгодишния мандат е стъпка към връщане на нормалността и е една добра практика, заяви тя.
Мартин Димитров ("Демократична България") каза, че трябва да има устойчивост на мандатите, но това е точно обратното - злоупотреба с това правило, защото предишните управляващи не са имали право веднага да издигнат същите хора в КЗК за нов мандат и за да заобиколят това, са удължили мандата им.
През 2020 г. колко претърсвания на място са извършили КЗК, попита той и си отговори - една проверка са извършили тези хора и обясняват това с COVID. Как да хванеш картели, злоупотреба с господстващо положение без проверки на място? Единственият ти вариант е някой да дойде сам да се предаде, коментира Димитров.
Председателят на ПГ на "Има такъв народ" Тошко Йорданов поиска да се обяснят промените на колегите от ГЕРБ не толкова в юридически и икономически, а в човешки план. КЗК беше превърната от тях в комисията за защита на картелите, заяви той. "Така че целият вой тук е защо нашите хора, които покровителстваха нашите бизнеси и превърнаха държавата в огромен картел, трябва да бъдат махнати. Защото са вредни", каза Йорданов.
Крум Зарков ("БСП за България") коментира, че "играта на тронове в българската политика често се превръща в игра на мандати". Ефективна и независима ли е КЗК е, за съжаление, риторичен въпрос, следователно този закон е необходими трябва да бъде приет, заяви той. Нека да приемем този законопроект и да направим наистина примерна процедура за номинация и избор на качествени, независими и признати експерти, призова Зарков.
Председателят на ПГ ГЕРБ-СДС Десислава Атанасова посочи, че съставът на КЗК е избран с политически консенсус, и отбеляза, че в него са излъчени представители от опозиционната ДПС и опозиционната тогава БСП.
Такъв орган, който гарантира защита и свобода на конкуренцията, не е нужно да бъде избиран със силата на мнозинството, за да попълва партийни квоти, защото ще загуби качеството си да бъде гарант за свободата на конкуренцията и на пазара, посочи тя.
Атанасова попита дали има някаква връзка между постъпилите жалби в КЗК и бързането за смяна на състава й, като например жалбата за господстващо положение на "Лукойл", жалбата за пределна цена на лекарствените продукти, за монополно положение на АЕЦ "Козлодуй" и за концентрацията на БТК.
Настимир Ананиев ("Продължаваме Промяната") я репликира, че жалби винаги е имало, но излиза, че в България никога не е имало картели, а всички виждаме едни и същи цени и на бензиностанци, и на много други места.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!