Н ародното събрание прие на първо четене промени в Закона за мерките срещу изпирането на пари. Промените бяха гласувани със 128 гласа "за", 36 "против" и 10 въздържали се.
С измененията се въвеждат допълнителни мерки за
борба с изпирането на пари, заложени в Плана за действие с мерки за адресиране на последващите ангажименти на България след присъединяването към Валутния механизъм II (ERM II), се посочва в доклада на ресорната комисията по вътрешен ред и сигурност.
В мотивите към законопроекта се посочва, че
предложените промени са от съществено значение за оценката на напредъка, който България следва да докладва във връзка с Препоръките от MONEYVAL, чието неизпълнение би имало изключително негативен репутационен ефект за България и би засегнало както публичния, така и частния сектор.
В мотивите към законопроекта се посочва, че едно от основните предложения е въвеждането на ефективен механизъм за идентифициране на лицата, които предоставят услуги по дружествено управление, и на адекватни процедури за проверка на служителите, ангажирани в предоставянето на услуги по дружествено управление (например адвокати, счетоводители, данъчни съветници и др.).
Действащото национално законодателство
не съдържа достатъчно ефективни механизми за идентифициране на лицата, които предоставят този вид услуги, аргументират се вносителите.
Със законопроекта се предлага създаване на нарочен регистър.
Предвижда се и отбелязване в Търговския регистър при установено несъответствие в
данните относно действителния собственик, се посочва в доклада на вътрешната комисия.
В него се отбелязва, че със законопроекта се цели
подобряване на ефективността и постигане на пълно съответствие на българското законодателство за превенция срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, както с изискванията на европейска директива за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма, така и със стандартите на FATF.
В доклада на комисията пише, че
от Асоциацията на българските застрахователи имат забележки основно по два параграфа от законопроекта, свързани с въведеното задължение за застрахователите да заявяват пред Агенцията по вписванията при установено разминаване между представителите се пред застрахователите като собственици лица и вписаните в съответния регистър данни за действителните собственици.
Посочва се, че това е несвойствено задължение за застрахователите и се изтъква, че
в момента при констатирано разминаване между представителите се с документи като собственици пред застрахователите и действителните регистрирани такива, застрахователите имат право да откажат да сключат договор с такива лица.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!