К омисията по енергетика в Народното събрание отложи гласуването на Пътната карта за климатична неутралност на България с хоризонт 2050 г. за извънредно заседание следващата сряда, 4 октомври т.г. Това бе решено на днешното заседание на комисията по енергетика в Народното събрание.
Заседанието започна с представяне на Пътната карта за климатична неутралност от експерти от Министерството на енергетика (МЕ) с уговорката, че тя вече е одобрена от консултативния съвет по Зелената сделка и от Министерски съвет (МС). Картата предвижда преустановяване на изгаряне на въглища в България през 2030 г. в по-краткосрочния й план и не по-късно от 2030 г. до 2038 г. в дългосрочния й вариант.
"Мини Марица-Изток" на протест: Заканиха се да затворят държавата
От заседанието стана известно, че в сформираната комисията за енергиен преход, създала Пътната карта, са взели участие всички заинтересовани страни от правителствения и неправителствен сектор, като очакванията са били Картата да бъде завършена още миналата година.
"От юли т.г. работата по Пътната карта се ускори, основният й фокус е актуализиране на допусканията по отношение на потреблението, което да осигури електроенергийния баланс и ефекта от намаляване на въглеродни емисии", каза председателят на парламентарната комисия Делян Добрев. По негови думи очакванията са към 2025 г. генериращите мощности на България а бъдат близо 3 гигавата. "От 2030 г. до 2038 г. сценарият предвижда 1 гигават генериращи ядрени мощности. Включено е и изграждане на нови водно-акумулиращи електрически централи(ПАВЕЦ), които да допринесат за съхранението на произведената енергия", обясни председателят на комисията по енергетика. Други важни акценти на Пътната карта са хармонизиране на всички документи в сектор "Енергетика“ през 2024 г., формулиране на секторни политики и цели на индустрията и провеждане на първите търгове за водно-електрически инсталации (ВЕИ) със системи за съхранение.
ГЕРБ: Международен скандал, погром - Денков отрече
Ренета Колева, заместник-министър в Министерството на околната среда и водите (МОСВ), каза, че МОСВ изцяло подкрепя Пътната карта, изготвена от МЕ и обясни, че в момента МОСВ изработва закон за ограничаване на изменението на климата, като екипите на подопечното й министерство работят в ускорен порядък, за да има заложени цели на страната ни за климатична неутралност още през 2024 г.
Депутатите обърнаха внимание, че освен сектор "Енергетика“, сектори като "Транспорт“, "Строителство“ и други, които са сериозни замърсители, не са включени в Пътната карта за климатична неутралност.
Депутатът Васил Стефанов от ПП – ДБ предложи гласуването на Пътната карта да бъде отложено заради неправилно формулиране на срока в дългосрочен план от 2030 г. до 2038 г., който би могъл да бъде тълкуван многозначно от заинтересованите страни и който трябва да бъде по-старателно описан в текста.
Делян Добрев одобри идеята му и проведе гласуване Пътната карта да бъде разгледана на извънредно заседание идната сряда заради двусмисления срок, което предложение бе прието с единодушие от комисията по енергетика.
Участници в дебатите бяха Ива Петрова и Красимир Ненов - заместник-министри на енергетиката, Ивайло Авджиев, съветник на министъра на финансите, Иван Иванов, председател на КЕВР и много други експерти от правителствения и неправителствения сектор.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!