О свобождаването на заседналия товарен кораб Vera Su в местността Яйлата край с. Камен бряг ще започне в началото на идващата седмица - понеделник или вторник, когато се очаква времето да се подобри. Това съобщи директорът на Главна дирекция "Аварийно-спасителна дейност" при Изпълнителна агенция "Морска администрация" Румен Николов пред журналисти на мястото на инцидента, предаде БТА.
Той посочи, че засега метеорологичните условия - силен вятър с пориви до 12-14 метра в секунда и вълнение на морето - четири бала, не позволяват да се пристъпи към операцията.
В началото на седмицата се предвижда първо корабът да бъде претоварен с плавателен съд, който единствено може да влезе в тесния коридор между кораба и скалите. После Vera Su ще бъде изтеглен, поясни Николов.
По думите му вече се разговаря с частни български фирми, които да съдействат, както и със специализирани чуждестранни компании, опериращи в подобни случаи в Северно море.
Румен Николов коментира, че няма промяна в състоянието на кораба от момента на инцидента. В т.нар. хамбар, където се съхранява амониевата селитра, не прониква вода. Областният управител на Добрич Васил Карапанчев съобщи, че вече е определено мястото, където екипажът ще бъде изолиран, ако капитанът поиска моряците да бъдат евакуирани. Карапанчев припомни, че инцидентът се разследва в досъдебно производство и моряците ще бъдат разпитани от прокуратурата, ако слязат на брега.
Междувременно от МОСВ съобщиха, че
измерената стойност за азот амониев от втората поред проба след прекратяване на дейностите по претоварване на заседналия кораб, взета на 29.09.2021 г. на същото място от морските води в близост до авариралия кораб, показва, че концентрациите са понижени и се приближават към стойността, измерена в понеделник, 27.09.2021 г., преди започване на компрометираната операция по прехвърляне на товара.
МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море. Към момента екипите са на място за следващо пробонабиране от морските води в близост до авариралия кораб.
От понеделник, 04.10.2021 г., заместник-министърът на околната среда и водите Петър Димитров ще бъде командирован на място с оглед осигуряване и контрол на последващи спасителни действия.
А министър Панайотов заяви следното:
Той заяви, че са били на координационна среща при вицепремиера и министър на вътрешните работи Бойко Рашков и обясни какво е направила армията. Преди два дни началникът на отбраната и заместник-командирът на ВВС са направили облитане на кораба с хеликоптер, което е имало за цел да се прецени дали вертолети могат да бъдат използвани за пренатоварване на товара от азотен тор. Заключението е, че рискът за техниката и хората при използване на хеликоптер е толкова висок, че този вариант няма да бъде използван.
Корабът е много близко до скали,
и при малко по-силен порив на вятъра, хеликоптерът може да бъде блъснат в скалите. Издадено е разпореждане и хеликоптер на Военноморските сили е в готовност да направи евакуация на моряците, които се намират на борда на кораба. Ние нямаме способности да освободим кораба от мястото, където е заседнал, това трябва да бъде направено от други хора, не от армията, каза министърът.
Категорично не може да се говори за пробив в националната сигурност,
отклонението на кораба е 10 минути, коментира министърът Панайтов, като добави, че плавателният съд се е движил по курс, по който се движат търговски кораби, и е имало информация за това, че корабът е търговски.
Припомняме, че Vera Su заседна в плитчините
край местността Яйлата до каварненското село Камен бряг. Корабът плава под панамски флаг, а на борда му има деветима моряци - граждани на Азербайджан и Турция.
В община Каварна вчера беше обявено частично бедствено положение с цел защита на живота на хората на борда и околната среда. Заради проблема със заседналия край Камен бряг кораб транспортният министър Христо Алексиев освободи директора на Изпълнителна агенция "Морска администрация" Живко Петров.
Взети са проби от водите в района на заседналия кораб край Камен бряг
Товарен кораб под панамски флаг заседна край Каварна
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!