М инистърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков обяви резултатите от направените през септември 2023 г. проверки на участъци от републиканската пътна мрежа с профилограф и взетите над 300 сондажни пробни ядки от асфалтови пластове.
Има 5 пътни участъка, в които няма никакви отклонения от изискванията. В 7 други има разминавания в проектните изисквания, както и в нормативно допустимите параметри за дебелина на пътната настилка. Въз основа на тези доклади, АПИ е изпратила писма до фирмите да се отстранят недостатъците, обяви министър Цеков на брифинг, цитиран от DarikNews.bg
Министър Цеков: АМ „Хемус“ е заложник на порочни възлагания
Министър Цеков посочи, че при над 50% от обектите имат отклонения на качеството.
Недостатъците са намалена дебелина на някои от асфалтовите пластове. На един от обектите вече се предприема отстраняване на недостатъците в рамките на гаранционната отговорност на фирмите изпълнители.
Общо 312 ядки от 512 км пътни мрежи са взети, допълни още регионалният министър. Той сравни, че по време на служебния кабинет са били взети 9 ядки от 4 магистрали.
Няма повод за притеснение, зимното поддържане е осигурено. По думите му по време на служебния кабинет са сключени договори за него. По тези договори, макар че по техния предмет няма такива дейности, е възлагане и текущо поддържане - полагане на нови асфалтени пластове, респективно текущи ремонти. От година и половина няма сключени договори за текущо поддържано, посочи още регионалният министър.
"Това, което сме направили, е да уведомим ДНСК да видим дали има разлика между отчетенето и направеното, ако се установят разлики, тогава евентуално ще има основание за наказателно производство. Оттам насетне правораздавателните органи могат да предприемат действия", посочи още Цеков.
Проверките стартираха през септември 2023 г. Експерти на Института по пътища и мостове към Агенция „Пътна инфраструктура“ обследват равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок.
През септември 2023 г. бяха измерени повърхностната равност на 13 пътни участъка, проверено бе състоянието на дилатационните фуги на пет мостови съоръжения и са взети сондажни ядки на още десет пътни отсечки.
Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция.
Институтът по пътища и мостове има Сертификат за акредитация № 197 ЛИ от 5 януари 2023 г., валиден до 1 април 2025 г., издаден от Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация“, съгласно изискванията на стандарт БДС EN ISO/IEC 17025:2018, в който са включени изпитвания на повърхностните качества на настилките със съответните стандарти и методики, уточняват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Началото на проверките бе дадено на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала „Хемус“ – между Ябланица и п. в. „Боаза“. На старта на инспекцията в края на август присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, зам.-министър Николай Найденов и началникът на отдел „Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките“ в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!