О свен "мозъци", от България вече изтичат и "ръце". Това отчита изследване на младежта, проведено от "Галъп Интернешънъл", съобщава Дарик.
Емигрират все повече нискоквалифицирани младежи, които не намират перспектива в страната. Младото поколение у нас се откроява като консуматорско. Младежите не четат, не спортуват, но пазаруват често, дори и най-бедните от тях. Изследването отчита и проблем с пропастта между ромите и останалата част на обществото.
Материалната мотивация е доминираща при емигрирането на българите, отчита изследването.
"Ако през 90-те години САЩ и Канада са били най-предпочитани страни, сега сънародниците ни избират европейските държави, като първенството държат Германия и Великобритания. Мащабът на българската диаспора в чужбина я превръща във фактор за процесите в самата България, затова тя трябва се изследва и да бъде в центъра на дневния ред на политиците", обясни социологът доц. Борис Попиванов от Институт "Иван Хаджийски“.
Изследването очертава младежите в България като консуматори, които предпочитат да не правят нищо.
"Всеки пети младеж не чете изобщо в свободното си време. Редовно спортуват само 10% от младежите, а изобщо не спортуват една четвърт. Нашите младежи са значими консуматори на търговски продукти. Близо една четвърт от младежите пазаруват всеки ден. Честотата на пазаруване не зависи от финансовите възможности и най-бедните пазаруват толкова често, колкото и богатите“, каза доц. Сийка Ковачева от Пловдивски университет "Паисий Хилендарски".
Пропастта между ромите и останалата част на обществото расте.
Това се наблюдава и при младежите. Според Първан Симеонов от "Галъп Интернешънъл“ проблемът не трябва да се подценява:
"Като че ли няма една младеж, има цигани, роми, или както искате ги наречете и всички останали. Пропастта е много сериозна и това е един от най-тъжните изводи, който аз правя от това поредно мащабно изследване. Отчуждението е факт и житейските траектории на тези хора са различни. Без постоянно напомняне за това, ние не просто няма да адресираме проблема, а след време, когато си мислим за възпроизводството на политическия елит, както и въобще за възпроизводството, ще имаме две паралелни реалности“.
Като тенденция, Симеонов открои, че у нас продължава да се отлага напускането на семейството. По думите му бракът и плановете за две деца остават на думи, действията наяве се отлагат.
Проф. Емил Митев от Института "Иван Хаджийски" обобщи, че за съвременните младежи сега на първо място е свободата, а на второ място е печалбата. "Това са отговори, които говорят според мен за едно - преходът е завършен и е осмислен от новите млади, защото свободата е съдържание на демокрацията, а печалбата, е моторът на пазарната икономика", посочи той. По думите му, ако през 60-те, 80-те години са наблюдавали как се развива младежта като относително самостоятелна социобиологична група, то сега се установява много важни факти за нейната хомогенизация. "Преди всичко различията между младите мъже и жени са престанали да играят съществена роля", обясни проф.Митев. "Последното изследване свидетелства, че женската еманципация е в заключителна фаза", каза още той и изтъкна, че сега самочувствието на младите жени се е изравнило с това на мъжете. По думите му сега жените два пъти повече четат книги от мъжете, повече учат, имат повече стремежи към висше образование.
Изследването за младежта в Югоизточна Европа 2018/2019 е проведено сред млади хора на възраст между 15-29 години едновременно в 10 страни през 2018 г. Теренното проучване в България е извършено от "Галъп Интернешънъл“.
Докато българите заминават, македонци стават българи и остават
Защо българите се връщат в България
Защо 1,2 милион жилища у нас пустеят, а младите семейства не могат да си купят собствен дом
Всеки трети българин живее в риск от бедност
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!