С поред жената на загиналия подп. Валентин Терзиев - Димитрина Попова, делото за неизплатен извънреден труд на пилота, заведено от сина ѝ, не е прецедент за авиобаза Граф Игнатиево.
"Това се случва на абсолютно всички пилоти, които носят бойни дежурства, когато напускат системата. При уволнение им остават насъбрани дни от компенсации, които не могат да ползват докато са били на служба", каза за БТА Димитрина Попова - жената до подп. Валентин Терзиев, който загина на 9 юни при катастрофа с МиГ-29 по време на учение край Шабла.
Тя уточни, че искът е към авиобаза Граф Игнатиево, защото е прекият му работодател, но като цяло става въпрос за Министерството на отбраната.
"Всичко се свежда до прекалено малкия ресурс,
с който разполагат пилотите в базата. Нито има достатъчно кадри подготвени, още повече самолети подготвени, поради която причина много малко пилоти понасят това дежурство. Те са почти постоянно на работа и така се натрупват много компенсации", коментира Попова.
По думите ѝ пряка вина няма авиобазата, защото това е поделението, което носи бойното дежурство, но така е написан уставът им, че при напускане не се изплащат - тава не са възнаграждения, не са неплатени отпуски, а неизползвани компенсации.
"Това са страшно много часове - обърнати в работни дни са около година и половина натрупани в рамките на 10 години. Не са отпуски. Неизползваните отпуски са още повече. По принцип лицето трябва да бъде пуснато да си ги ползва, както например в някои други формирования - когато даваш 24-часово дежурство, после 48 часа почиваш. Тук няма такова нещо. При 24 часа дежурство - 12 часа почивка и след това пак си на работа", твърди Димитрина Попова.
Попова добави, че с този казус е запозната от други колеги на подп. Терзиев, които са се пенсионирали и минават по същата процедура, със същите натрупани часове.
По думите ѝ има човек, чието дело е на изчакване вече седем години и няма решение. Тя подчерта, че командирът на авиобазата бригаден генерал Николай Русев се е ангажирал да ѝ съдейства и лично ѝ е дал справката за натрупаните часове.
"Просто държавният апарат трябва да измисли нещо в тази насока, защото натоварва данъкоплатеца с излишни дела, отделят се средства за тях, като в крайна сметка военнослужещият винаги печели", смята Попова.
По думите ѝ делата се бавят по две, три години, през които има натрупани лихви върху сумите и така допълнително се натоварва държавният бюджет, защото средствата идват от него.
"Граф Игнатиево е самият работодател, не че те носят пряка вина за това нещо", подчерта още веднъж Попова. Според нея за трябва да се отиде по-нагоре - ръководството на ВВС да се пребори пред министъра на отбраната, че ресурсът е недостатъчен, да се осигури по-голям, за да не се трупат толкова много компенсации. Всичко стига дотам, че нямат достатъчно ресурс, включително това доведе и до инцидента, каза още майката на сина на Терзиев.
"Надеждата ми е само в обществото и в медиите", признава Попова.
По думите ѝ истината е свързана с високи постове, политически. "Как да имам надежда, като всички знаем каква е съдебната ни система и никой 30 години не се опитва да я промени, тя е неработеща", казва Попова.
"Знам, че няма да върна Валентин Терзиев, но не искам да се загуби нито един негов колега повече", каза още Димитрина Попова.
"Това е единственото дело, което мога аз да заведа, тъй като от гражданско-правна гледна точка нямам никакви права и не мога да заведа нищо, нито сина ми", казва жената на Терзиев и добавя, че ако се наложи ще стигне и до Европейския съд.
Тя твърди, че подп. Терзиев не е виновен за инцидента, но не отрича, че е съпричастен, защото приемайки заповедта за изпълнение на задачата, е нарушил правилата и мерките за безопасност.
"В крайна сметка той е военен, получил е заповед и е трябвало да избира между това да прекрати изпълнението сам и да наруши издадената му заповед или да я изпълни". Тя смята, че думите "разрешавам изпълнението на задачата", които е получил на 1800 метра, при военните има силата на "заповядвам".
"Делото, което не афиширам, защото повечето хора ще го свържат с парични средства, ми е необходимо, защото доказва изключителната натовареност с този извънреден труд на пилотите", казва Попова.
В подкрепа на това твърдение тя добавя, че преди инцидента през май т.г. Терзиев има 29 работни от общо 31 календарни дни, въпреки многото празници през този месец. "Хората да си направят сметка колко е почивал".
Димитрина Попова твърди още, че заповедта за подготовка на учението, заложено в календара на ВВС от предходната година, е издадена 10 дни преди това. По думите ѝ много ясно е казано какво трябва да включи подготовката, за да има натренираност самият пилот, като според нея "нищо не е включено от тази подготовка и ще го докажем".
"Аз знам колко полета е имал Валентин Терзиев, а това няма как да бъде подменено или подправено. На документи е имало 10 дни, физически почти съм убедена, че такава подготовка не е имало. Още по-лошото е, че това е практика. Не само за тези стрелби на Шабла. Това е практика от години поради малкия ресурс и това се знае от ръководния състав".
По думите ѝ вината не трябва да се търси в самия полет.
"Не че нямат отговорности и вина тези, които са участвали, говоря за целия екип, който е участвал в полета, но престъпленията са в огромни размери спрямо живота на тези пилоти". Според нея вина трябва да се търси много преди учението и в това кой е взел решение за него.
В отговор на поставените от Димитрина Попова въпроси от БТА потърсиха командира на Трета авиационна база Граф Игнатиево бригаден генерал Николай Русев.
По думите му натрупването на некомпенсирано служебно време на пилотите, включени в дежурствата по охрана на въздушното пространство, е отдавна известен факт, който многократно е поставян от командването на авиобаза Граф Игнатиево до по-високите нива във ВВС и Министерството на отбраната.
"Причините за това са комплексни", твърди командирът и уточнява:
"Изпълняваме задачите си в рамките на разполагаемия авиационен ресурс на МиГ-29, с който нашите пилоти носят непрекъснато бойно дежурство и на който едновременно с това водят летателната си подготовка. Наличният ресурс на авиационната техника определя и часовете, в рамките на които летателният състав води своята подготовка. От години нальотът на летците е силно ограничен - публично известни са проблемите с поддръжката на достатъчно изправни изтребители. Това силно затруднява обучението на нови пилоти, по-скоро ограничава техния брой, за да гарантираме необходимото ниво на техните летателни умения. Оттам стигаме до недостатъчния брой на подготвени летци, които могат да се включат в носенето на бойни дежурства. А те са предимно от командния летателен състав на МиГ-29 и отговарят за планирането, организирането и провеждането на летателната дейност, водят подготовката на подчинения им състав от пилоти, участват в летателни тренировки и др. Така, освен непрекъснатия 24-часов цикъл на дежурства, седем дни в седмицата, който ангажира постоянно по четирима дежурни летци, те изпълняват и ежедневните си задължения, с които също не може да се прави компромис". При тези дадености и условия, не бихме могли да променим обстоятелствата по натрупването на неползвани компенсации от бойните летци", коментира ген. Русев.
"Авиобаза Граф Игнатиево не може да реши проблема не само в конкретния случай, за който ме питате, но и за всички останали подобни случаи", подчерта генералът.
Той припомня, че както в действащия, така и в отменения Закон за отбраната и въоръжените сили на Република България /ЗОВСРБ/, когато в изпълнение на служебните задължения е превишена максималната продължителност на дежурството на военнослужещия, извънредно прослуженото време следва да се компенсира с почивка, а парично обезщетение е дължимо само в случаите, когато при прекратяване на служебното правоотношение, военнослужещият не е бил компенсиран с почивки. Това става с индивидуален иск по съдебен път.
"Към момента има четири текущи дела от летци, освободени от военна служба, в това число и искът за обезщетение на сина на подп. Терзиев, а пет са вече решените дела от предходни години", посочва ген. Русев.
Запитан дали е възможно авиобазата да осигури повече пилоти за бойно дежурство ген. Русев отговори, че е възможно при условие, че проблемът с ресурсното осигуряване бъде решен окончателно.
"Нека не се заблуждаваме, че с пристигането на новия самолет всичко ще тръгне по "мед и масло", коментира той.
"Ние се готвим усилено за неговото приемане", коментира ген. Русев с уточнението, че този процес ще отнеме поне 5-6 години от този момент до застъпването в бойно дежурство с Ф-16. "През това време сме длъжни да поддържаме вече придобитите способности с наличната авиационна техника", подчерта командирът.
"Нещата са взаимно свързани. Достатъчно ресурси осигуряват достатъчно изправни самолети, на които се готвят повече пилоти, което води до намаляване на количеството бойни дежурства на пилот на месец и съответно по-малко или никакви некомпенсирани часове", каза още командирът на Трета авиационна база Граф Игнатиево.
Инцидентът с падането на военния самолет стана на 9 юни при изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на България. Веднага стартира операция по търсенето и спасяването на пилота на изтребителя, която за съжаление приключи трагично - при издирването се установи, че майор Валентин Терзиев е загинал. След това това започна активно издирване на "черната кутия" на падналия в морето МиГ-29. Тя беше открита на 24 юни и беше сложен край на издирвателната операция.
Във видеото по-горе чуйте коментар на Димитрина Попова пред NOVA, когато съпругата на пилота гостува на телевизията на 19 септември.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!