Официалната церемония по откриването на "Дунав мост 2" се състоя в подножието на съоръжението и в нея участваха председателят на българския парламент Михаил Миков, председателят на Камарата на депутатите на румънския парламент Bалериу Згоня, премиерите на двете страни Пламен Орешарски и Виктор Понта, европейският комисар за регионална политика Йоханес Хан, членове на правителствата на двете страни, както и бивши български и румънски премиери и министри на транспорта от 2000 г. досега.
Слово при откриването произнесе председателят на народното събрание на България Михаил Миков.
Той благодари на всички досегашни български и румънски правителства, европейски институции, на хората работили, за да бъде днес "Дунав мост - 2" факт.
"С него ще се свързват не само нашите две съседни страни, а
той ще ни свързва със силната солидарна Европа - Европа на бъдещето".
Мостовете винаги са символ на връзки, връзки между страни, хора, градове. Връзките винаги дават възможност за бизнес и за развитие.
Това заяви министър-председателят Пламен Орешарски по време на официалното откриване на "Дунав мост 2".
"Много се надявам този мост да даде импулс за икономическото развитие на двата региона от двете страни на реката, много се надявам, че това прекрасно съоръжение ще бъде предизвикателство по-бързо да направим останалата инфраструктура в Северозападна България и в съответната част в съседна Румъния", добави премиерът Орешарски.
"Съжалявам, че този мост има толкова дълга история.
Историята
му докосва и моята професионална кариера, когато вземахме решение да го
изграждаме аз бях заместник-министър и помагах на моя министър да структурираме
финансирането на съоръжението.
По-късно, когато започна финансирането, сам се
опитвах да структурирам финансирането като министър и сега много се радвам, че
повече няма да мисля за "Дунав мост 2", каза още премиерът.
Той нарече втория мост на река Дунав "прекрасно съоръжение".
Румънският премиер Виктор Понта също изрази надежда мостът да
докаже своята полезност от икономическа гледна точка и от гледна точка на
развитието на двата региона от двата бряга на реката.
Аз съм шестият
министър-председател, който работи за изграждането на моста Дунав – Калафат,
напомни Понта.
Важният урок е да се научим да работим по-ефикасно по големите
проекти, които са в интерес и на двете страни, подчерта румънският премиер.
"Нека да се опитаме заедно да подобрим инфраструктурата от двете страни на
реката
и да мислим заедно за други важни проекти", призова той. Понта изрази съвсем скоро да няма гранични пунктове между България и Румъния и двете страни скоро заедно да са в Шенгенското пространство.
Лентата за откриването държаха дванайсетгодишният
Виолин Митев от Видин и десетгодишната Мария от Калафат.
Тя беше
прерязана от строители, работили на обекта в последните години.
Час преди откриването беше засилено полицейското присъствие около подходите към моста. Над 350 видинчани, ортанизирани в социални мрежи, се събраха, за да отправят апел към управляващите за
ремонт и модернизация на пътя Е-79.
"Мостът води към нищото. Идвайки от Европа, влизаме
във Видин и отиваме към нищото",
коментира Юли Петров, един от организаторите.
На 6 септември изтичат 100-те дни кредит на доверие към новото правителство. Юли Петров подчерта, че ако дотогава не се вземат реални и конкретни мерки по изпълнение на Стратегията за Северозапада, в деня на Съединението на България, ще блокират "Дунав мост 2".
Комисарят по въпросите на регионалната политика Йоханес Хан заяви преди откриването:
"Мостът е мощен символ на регионалната политика на ЕС,
свързваща общности и създаваща изключително важни бизнес връзки.
Днес новият европейски мост не само се отваря за движение, но и открива пътя към редица възможности за бизнес и научни изследвания от двете страни на реката и по-надалеч".
Той добави: "Уверен съм, че сътрудничеството между Румъния иБългария, което ние подпомогнахме чрез Дунавската стратегия и благодарение на което този проект стана възможен, ще създаде стимули за още връзки и ще е от голяма полза за двете страни.
"Дунав мост 2, наричан преди "моста Видин-Калафат", е важна част от приоритетните пътни и железопътни транспортни коридори на ЕС.
Очаква се благодарение на него значително да бъде намалено времето за превоз на пътници и товари между Югоизточна Европа, Турция и Централна Европа.
Мостът ще достигне пълния си капацитет, когато бъде напълно свързан с модернизираната железопътна и пътна мрежа от двете страни.
Румъния и България вече започнаха изграждането на тези изключително важни връзки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!