П арламентът прие по-високи данъци за старите автомобили. Няма да има данъчно облекчение за автомобили с допълнително монтирана газова уредба, решиха депутатите, които гласуваха на второ четене промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, с които се изменя Законът за местните данъци и такси. Предвижда се промените да влязат в сила от 1 януари 2019 г.
Данъкът върху леките и товарните автомобили с маса не повече от 3,5 тона ще се определя по
нова формула, която включва два компонента – имуществен и екологичен.
Имущественият компонент ще отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният компонент ще се определя от общинския съвет в зависимост от екологичната категория на автомобила.
Eкологичният компонент ще осигури облекчение за собствениците на автомобили, съответстващи на екологични стандарти „Евро 4“ и по-високи, и утежнение за собствениците на автомобили с по-ниска или без екологична категория. С промяната се цели извеждане на по-старите коли от употреба, предвид че тези над 20 години са ненадеждни, изискват големи разходи за поддръжка и причиняват голямо замърсяване на въздуха.
За товарните автомобили с маса от 3,5 до 12 тона данъкът ще се определя в размер от 10 до 30 лeва за всеки започнати 750 кг товароносимост вместо за всеки започнат тон.
От БСП поискаха текстовете за старите коли да отпаднат,
защото, според тях, 70% от автомобилите в България ще бъдат обложени с по-високи данъци и това ще натовари хората с по-ниски доходи. Павел Шопов от „Обединени патриоти“ също апелира колегите си от ГЕРБ да преосмислят предложенията.
„Данъкът на един автомобил, който в момента плаща 450 лв. данък и е сравнително нов с „Евро 5: стандарт, може да намалее с около 60 до 100 лв., а на един 20-годишен автомобил със сто конски сили да се увеличи с около 60 лв.“, изчисли Явор Божанков от „БСП за България“. „Ще бръкнете в джоба на най-бедните и няма нищо да направите“, коментира той. По думите му у нас има „нула пречка да се регистрират стари коли и нула контрол“.
Александър Иванов от ГЕРБ обясни, че обвързването на данъка не само с мощността на двигателя, но и с екологичните стандарти, е
следване на принципа „замърсителят плаща“.
По думите му това не е санкция към старите автомобили, а към тези, които замърсяват въздуха. Иванов посочи, че на новите автомобили с по-висока екологична норма данъкът ще бъде намален. „Тази мярка не е фискална, тя е екологична и здравна“, отбеляза депутатът и даде пример, че в София тя ще доведе до намаляване на смъртността със 750 души.
Не беше подкрепено предложението на „Обединени патриоти“ за 50% намаление на данъка за автомобили с допълнително монтирана газова уредба. „Хората, които ползват газови уредби, бяха наказани от Марешки и от ДПС“, коментира Юлиан Ангелов от ОП и посочи, че от „Воля“ и ДПС са гласували против този текст.
От ДПС не приеха обвиненията, защото, по думите на Йордан Цонев, патриотите са гласували против важно предложение на ДПС, а именно данъкът на автомобилите, взети на лизинг, да постъпва в бюджетите на общините, по чиито шосета се движат, а не там, където е седалището на лизингодателя. „Става въпрос за стотици милиони данък върху превозните средства, който няма да отиде в общините, където се замърсява околната среда, а ще дойде в София“, коментира Цонев.
В случай че е установено деклариране на повече от едно основно жилище,
данъкът върху недвижимите имоти ще се дължи в пълен размер за всяко от жилищата,
прие още парламентът. Мярката цели да пресече злоупотребите да се декларира основно жилище в различни градове на страната и да се ползва 50% данъчно облекчение. Срещу тази разпоредба възразиха от левицата. Таско Ерменков коментира, че не вижда защо в текста се въвежда наказание „пълен данък“. По думите му има друг начин да се санкционира попълнена декларация с невярно съдържание.
Ще разчисти ли новият данък за колите улиците от трошки
Нено Димов: По-високият данък е „инвестиция в здраве“
НС прие на първо четене по-високия данък за старите коли
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!