С толичният общински съвет прие цената на билета за градския транспорт в София да бъде увеличена от 1 лев на 1.60 от 1 юни.
Общинарите взеха решението си след няколкочасови дебати, докато под прозорците им протестираха недоволни от поскъпването.
Това бе и поредният протест срещу поскъпването от обявяването на идеята в края на март (вижте във видеото горе).
Предложението на Центъра за градска мобилност предвижда абонаментните карти да запазят цената си. За сметка на това талоните с десет билета, които сега струват
8 лева, вече ще са 12 лева.
Предлага се и въвеждането на нова месечна карта - "метро плюс" - за метро и една линия наземен транспорт. Тя ще е на цена от 43 лв.
Двойно се увеличават и санкциите за нередовни пътници – от 20 на 40 лв. Актът става 200 лв., а не 100, както досега.
Гласовете на съветниците от ГЕРБ не бяха достатъчни
да мине предложението. "За" гласуваха общо петима от Реформаторския блок - общинарите от СДС и Прошко Прошков от ДСБ. Така идеята мина с 34 гласа от общо 57.
Хората се обявиха категорично против поскъпването с 60 на сто. Според тях всичко се увеличава, само не заплатите и пенсиите. Освен това така нямало да се спрат и гратисчиите.
"Считам, че на 6 месеца ръководството на ЦГМ
трябва да се отчита публично и пред транспортната комисия в общината", коментира по-рано през деня кметът на София Йорданка Фандъкова.
"Назначила съм проверка и тази година не само върху разходите и приходите, но и върху обществените поръчки от 2015 г. досега. Такива проверки съм правила и предишни години", обясни кметът на София, като уточни, че това се прави с цел пълната прозрачност върху работата на дружеството, което събира парите от билетите, както и от синя и зелена зона, скоби и паяци.
"С карти пътуват голяма част от редовните пътници. Те позволяват пътуване на цена под 20 стотинки за пенсионери, студенти, ученици и до под 50 стотинки за редовни пътници, които ползват тези тарифни планове", обясни още Фандъкова.
Изчисленията сочат, че едва 15 на сто от пътниците пътуват с билет
и така трябва да се сложи край на гратисчиите, които били 10 на сто от качващите се.
Тя посочи, че справянето с гратисчиите е възможно с "повече контрольори,
съпътстването на полицаи и въвеждане и разширяването на мрежата от постоянен контрол по линиите". На въпрос как се гарантира, че контрольорите няма да подминават една конкретна група хора, Йорданка Фандъкова каза, че затова се иска отчет на ЦГМ.
Припомнете си обаче как в градския транспорт в София се качват контрольори, които чинно проверяват пътниците, с изключение на роми, просяци и субекти с по-добре развито телосложение:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!