П рокуратура повдигна обвинения на още 7 души освен шофьора за катастрофата на пътя към Своге, станала на 25 август 2018 г., която взе 20 жертви.
На двама членове на Управителния съвет на Агенция пътна инфраструктура е повдигнато обвинение за престъпление по служба, а 5 лица се обвиняват в престъпление по транспорта, извършено при независимо съпричиняване, заедно с водача на автобуса, за смъртта на 20 пътници и причинените средни телесни повреди на 8 лица.
След инцидента главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че прокуратурата ще разследва тежката автобусна катастрофа край Своге в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма – превозвач и състоянието на пътя. Цацаров възложи на екип от следователи от Националната следствена служба провеждане на разследването.
От събраните данни става ясно, че автобусът се е движел с по-висока скорост от ограничението от 40 км/ч за участъка от пътя, където е станал инцидентът.
В хода на разследването обаче са събрани доказателства за извършени престъпления по служба от длъжностни лица от АПИ във връзка със състоянието на пътната настилка.
По двете дела са извършени общо 10 огледа на местопроизшествие, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието и множество динамични скици с местата на ударите.
Установен е механизмът на настъпване на пътно транспортното произшествие, причините и условията за настъпване на инцидента, състоянието на пътя и на мантинелата и несъответствието им с установените стандарти. Събрани са доказателства за действията и бездействията на различни длъжностни лица.
От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка, автобусът е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е ударил първо с „Нисан Примера”, а после със „Ситроен Берлинго”. След втория удар автобусът напуснал платното за движение от дясната му страна, ударил се в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал.
Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е била около 53,5 км/ч. С тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента.
От събраните доказателства е установена и техническа причина за катастрофата и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото качество на настилката. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е била по-малко от минимално допустимото.
В строителната документация за изпълнение на ЛОТ 17 от проект „Транзитни пътища V”, са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по- малко от 50.
От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно – следствена връзка с настъпилия тежък резултат.
Установено е, че пътят в района на произшествието, предвид интензивността на натоварването му, съгласно утвърдените правила и изисквания, е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане.
А в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда. От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи пътно превозно средство - автобус върху пътната настилка.
Съобразявайки събраните доказателства за действията, които са били извършени от 5 различни длъжностни лица, ангажирани с ремонта на този участък от пътя, както и създадените от тях документи, удостоверяващи точното и качествено изпълнение на дейностите по ремонта и вида и качеството на вложените материали.
Наказателна отговорност ще се търси и от Б. Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс София” ЕАД. С. Трифонов - Началник Асфалтова база „Костинброд”. И. Иванов - технически ръководител. Също така от строителния инженер на обекта и от С. Попниколова - директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в Агенция „Пътна инфраструктура”.
Доказателствата, събрани от СГП са обосновали повдигане на обвинения и на Дончо Атанасов и Светослав Глосов, за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция „Управление на стратегически инфраструктурни проекти” и дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура” не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ, с цел да набавят за ДДЗД „Трейс Своге“ облага и от това са настъпили значителни вредни последици.
Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение парична гаранция в размер на 10 000 лева, Б. Иванов – гаранция в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми гаранцията е в размер на по 2 000 лева.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!