Столичната община започва преглед и актуализация на броя на таксиметровите стоянки, заяви пред БТА заместник-кметът по транспорт Любомир Христов.
Със заповед на кмета Йорданка Фандъкова вече са закрити две стоянки, които до момента създаваха затруднения в придвижването на останалите превозни средства заради местоположението си.
Закрити са такси-стоянките пред Съдебната палата, на ул. "Г. С. Раковски" преди ул. "Граф Игнатиев". Дали обаче на тези места продължават да спират таксиметрови коли, за да изчакват клиенти, трябва да установят органите на "Пътна полиция" и на ДАИ.
В София в момента има 5 280 таксиметрови автомобила,
които са редовно регистрирани в Столичната община. Те са с издадени разрешителни, холограмни стикери и индентификационни светлоотразителни номера, за които годишно плащат по 50 лв.
В централната част на столицата има 17 места за таксиметрови стоянки с общ капацитет за 112 таксита. Поради строителството на метрото са били закрити шест такси-стоянки, като по този начин местата за жълтите коли са намалени с 60.
С най-голям капацитет за таксита е стоянката им при "Руски паметник" - 14 места, а с най-малък - тази при бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" на ул. "Цар Асен Втори".
В първа зона на София има общо 128 места за таксита, обособени в 18 стоянки. Заради строителството на метрото са закрити три стоянки. Най-голямата като капацитет стоянка е пред хотел "Принцес" - за 14 таксита, която е с две места повече от стоянките пред Централната авто и жп гари.
Извън тези части на града има други 29 такси-стоянки с общ капацитет от 195 места. Преди пет година стоянките в този периметър са били с осем повече.
Най-голяма е тази при хотел "Плиска" - за 20 таксита, както и пред аерогарата - за 18 коли.
По думите на заместник-кмета Христов
предстои обособяването на нови места за стоянки
на таксиметрови автомобили.
Някои от идеите са стоянки да се образуват на ул. "Московска" при пл. "Николай Гяуров", както и на "Солунска" в района на бул. "Витоша".
На второто място и в момента спират таксиметрови автомобили, които нарушават забраната за движение, престой и паркиране по участъка на бул. "Витоша", обявен за пешеходна зона.
На въпрос кой контролира дали таксиметровите шофьори спазват указания брой места, Христов посочи, че това е задължение на "Пътна полиция", тъй като и това е част от организацията на движението в града.
Наличието на повече от разрешеният брой автомобили за определена стоянка обикновено е предпоставка за затруднения на останалите участници в движението, посочи заместник-кметът.
Въпреки изявеното желание от новите управляващи в транспортното министерство за създаване на лимит за броя на таксиметровите коли, общината на този етап
не предвижда преразглеждането на броя им
Количеството коли, извършващи таксиметрова дейност, се регулира и от пазара, тъй като това е услуга - ако се ползва - имаш интерес да я извършват, ако не - няма защо да губиш, обоснова се Христов.
В същото време общината намира логика в регулирането на цената за таксиметрова дейност на територията й.
Появиха се множество недобронамерени самостоятелни таксиметрови водачи, които копират маркировката на таксиметровите компании, возят на значително увеличена цена за километър пробег, първоначална такса и престой, и както всичко е законно, в същото време това си е чиста измама за ползващите услугата, посочи заместник-кметът.
По думите му регулирането на цената може да стане не с процент над средното ниво сега, а по-скоро с нова методика, която да даде праг на нарастване.
Това може да е и защитата за потребителя, тъй като
след като е ясно каква е максималната цена -
той ще има представа колко трябва да плати, ако се окаже в автомобил, извършващ самостоятелни таксиметрови услуги, който не е част от таксиметрова компания или сдружение.
В същото време зам.-кметът смята, че ако някой иска да предоставя таксиметрова услуга със скъп и нов автомобил, то той трябва да има възможност да предлага и по-висока цена за това.
Според Христов моделът, по който работят такситата в Ирландия - с единна държавна цена, не е приложим у нас. Причината е несъизмеримостта на услугата в различните места в страната.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!