Нова национална програма за образованието ще подпомага от тази година училищата да разработват
стратегии за намаляване на отсъствията на учениците,
както и за предотвратяване на отпадането им от училище, каза пред БТА заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.
Учениците, които трайно не са посещавали учебни занятия през учебната 2009/2010 г. са били 6 680, а през учебната 2010/2011 г. отпадналите ученици са били 5 615, посочи тя.
Според справката на Регионалните инспекторати по образованието (РИО) три са причините за трайно непосещаване на училище - отсъствия, слаб успех и семейни/социални.От напусналите училище 6 680 ученици през учебната 2009/2010 г., най-много са отпаднали по социални причини - 4 548 ученици.
Тогава заради отсъствия училище са напуснали 2 043 ученици, а заради слаб успех - 89 деца.
От 5 615-те ученици, отпаднали от училище през учебната 2010/2011 г.,
най-много са напуснали класните стаи по семейни причини - 3 659 ученици
1 866 ученици са напуснали заради отсъствия, а 90 - заради слаб успех.
За изпълнението на програмата ще се използват част от 45-те млн. лв., които бяха дадени в повече към бюджета за средното образование за 2012 г.
Още не е определен бюджетът на програмата. Сега "се разписват" националните програми за образованието за календарната 2012 г. и те трябва да бъдат утвърдени от Министерския съвет до края на март, уточни Дамянова.
По думите на заместник-министъра на образованието новата програма ще стимулира и мотивира училищата да разработват и изпълняват стратегии за намаляване на отсъствията на учениците, както и да се предотврати отпадането на децата от училище.
От тези допълнителни 45 млн. лв. е предвидено да бъде увеличен и стандартът за безплатните занимални в училище, тъй като от учебната 2012/2013 г. целодневната организация ще продължи и в трети клас, заяви заместник-министър Дамянова.
Тя даде и пример за добра училищна практика, посочвайки идеята за приемния учител, дошла от едно училище в Бургас.
В това учебно заведение част от учениците са от дом за деца от семеен тип или са деца в риск. В училището има и други ученици, които са с един родител или семейството им работи в чужбина.
Направен е бил и регистър и всички деца в риск са били картотекирани. Описани са били и всички техни потребности - в каква среда живеят и от какво имат необходимост. След това са били назначени екипи, които да отговарят за всяко дете в риск.
Всички деца са включени в занимания по интереси - в различни свободноизбираеми предмети (СИП), като ръководител на всеки СИП е съответният учител-наставник.
Тази добра практика работи в едно училище и няма пречка да бъде приложена и в цялата страна, смята заместник-министърът на образованието.
Милена Дамянова каза, че учителите наставници в бургаското училище работят без допълнително заплащане, но от тази година по проект в училищата, на учителите ще им се плаща и за извънкласните форми.
Сега учениците в България са 767 846
Зам.-министърът отбеляза, че всеки регион на страната е специфичен и затова се предприемат различни мерки срещу преждевременното напускане на училище.
Например в Смолян е имало завишен брой на отсъствията в 11-ти и в 12-ти клас. Една от причините е, че в горния курс някои от учениците работят.
Началникът на Регионалния инспекторат по образованието в Смолян е установил през тази учебна година, че по същото време, когато имат учебни занятия, някои от учениците ходят и на шофьорски курсове.
Последвало е преразпределение на учебната програма, за да могат учениците да ходят на училище, но и на шофьорските курсове.
Заместник-министърът на образованието съобщи още, че през 2010/2011 г. 38% от петгодишните деца са били обхванати в детските градини в страната, а през 2011/2012 г. те вече са 58% и подчерта, че това е значително увеличение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!