К атаджии взимат десетки хиляди подкупи месечно. Това показват анализите на Центъра за изследване на демокрацията, цитирани от Нова ТВ.
Един от стотиците случаи на подкупи на пътя беше заснет от случаен гражданин и взриви социалните мрежи.
През миналата годината рушветите на пътя рязко се увеличават.
2013 г. е годината с най-много случаи на корупция, показват анализите.
Средно на месец се дават между 50 и 100 хил. подкупа на катаджии, за да се разберем "по втория начин" и избегнем наказанието на пътя.
Най-много рушвети се искат и дават през летните месеци, когато и движението е по-интензивно.
Така годишно средно катаджиите прибират близо милион подкупа на пътя, което е между 2 и 3 пъти повече от средното за останалите европейски страни.
20 лева, непринудено подпъхнати в ръката на катаджията, и забравяме за нарушението. А и за санкцията. Но не и в този случай.
„Услугата” на катаджията изигра мечешка услуга на самия него. Защото този път рушветът не остана скрит.
„Клипът шокира и мен, и колегите, които са му преки началници”, обясни началникът на КАТ Тенчо Тенев.
Служителят вече е разпознат от колегите си. Работи на пътя от 18 години, а взимането на подкуп не му е за първи път.
Затова от Столичната полиция започнаха спешна вътрешна проверка.
А вторият начин да опростим прегрешенията си на пътя се оказва лесен.
Всеки месец даваме поне 50 хил. рушвета на катаджии, а през последната година подкупите рязко скачат.
„Създава се култура на подкупа – виждат го децата, виждат го чужденците и попадаме в групата на много неразвитите страни”, каза Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.
Затова МВР взима спешни мерки.
„Едва ли е тайна, че подобни прояви са всекидневие. Въпросът е да ускорим механизма, не само за реакция на конкретни случаи, а за системна антикорупционна политика в МВР.
Мисля, че имаме звена и способности да се справим с този проблем”, обясни министърът на вътрешните работи Веселин Вучков.
Щетите за икономиката не са големи, защото подкупите често са по 10-20 лева.
Ефектът обаче, е че шофьорите се чувстват все по-безнаказани.
„Дори тази корупция има една регулационна страна – вие гледате да не правите нарушение, докато карате – да не е на държавата, а на полицая – но пак ще платите”, каза Безлов.
Ефектът от прекалени мерки като забрана на катаджиите да спират шофьорите на пътя може и да е негативен, защото тогава рушвети няма, но катастрофите и жертвите се увеличават.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!