От Нова година всяка болница ще съобщава в електронен регистър за ражданията, извършени в нея, обяви пред журналисти министърът на здравеопазването Стефан Константинов.
Според него електронният регистър дава възможност да се увеличи контролът над лечебните заведения.
В него ще се вписват броят на ражданията, часът и датата им, полът, ръстът и килограмите на новородените бебета, както и информация за това кой лекар е водил раждането и как е протекло то.
Ще има също данни за майките и за това дали те оставят детето си за осиновяване.
Вписването ще се извършва до 24 часа след раждането от оторизиран специалист, който ще носи персонална отговорност за нанесените данни.
Регистърът е задължителен за всички акушер-гинекологични болници или заведения с такова отделение.
Личните данни, вписани в регистъра, са надеждно защитени, а вписването ще става чрез електронен подпис, увери министър Константинов. Персоналът, работещ в една болница, няма да може да вижда какво се вписва от друга болница.
Идеята за създаването на подобен електронен регистър
е възникнала след трагичен случай в провинциална болница, обясни още Константинов.
Министерството на здравеопазването създаде неотдавна и електронен регистър по инвазивна кардиология.
При един от последните случаи в Пазарджик, където починаха четири новородени, стана ясно, че лекарят в болницата е действал под въздействието на алкохол и е имал "неадекватно и непрофесионално" поведение.
Тримата лекари от болницата в Горна Оряховица пък ще отговарят пред съда за причинена по немарливост смърт на новородено недоносено бебе. Скандалният случай потресе обществото.
Здравното министерство получи 9,7 млн. лв. за изграждането на интегрирана информационна система в здравеопазването, за да подобри ефективността при управлението му и качеството на предлаганите медицински услуги. Срокът за реализирането й е 27 месеца.
Чрез нея ще се събират данни за оказаните здравни услуги
в страната, броя преминали пациенти, разходите за диагностика и лечение, извършваните скринингови програми.
По този начин всеки един медицински преглед или операция ще бъдат отчитани в момента на извършването им.
Част от схемата е изграждането на електронна рецепта, електронно досие на пациента, което ще залегне и в основата на електронната здравна карта. Освен това електронната система ще свърже информационните системи на НЗОК, НЕЛК, НАП и др.
МЗ получи 550 хил. лв. за изграждането на Национална система по трансфузионна хематология. В нея ще постъпва информация в реално време за наличието и постъпилата кръв от дарители, което ще даде възможност да се намали бракуването на кръв, както и рискът от инфектирането й.
Информационна система за онкологичните заболявания
ще подпомага ранното им откриване. В нея ще фигурират всички лечебни заведения, които се занимават с тази дейност, както и пациентите, които ще бъдат поканени за скринингов преглед. Така ще се отсяват рисковите групи и ще се увеличи възможността за откриване на ракови заболявания на ранен етап. Регистърът трябва да стартира през 2012 г.
Изграждането на Регистър на медицински изделия ще струва около 150 хил. лв. В него ще се регистрират всички медицински продукти, заплащани с публични средства. Регистърът ще бъде обществено достъпен на сайта на Изпълнителната агенция по лекарствата.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!