Групата ученици от Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив, която беше блокирана на летище "Гетуик" в Лондон, се завърна в България, съобщи БНР.
Пътуването от Лондон е продължило две денонощия.
За да бъдат транспортирани децата, фирма превозвач от Гоце Делчев е освободила автобус с екскурзианти в Италия и го е изпратила до Лондон.
Транспортните разходи са 3330 евро и са за сметка на училището.
Те са били изплатени от директора със средства, спечелени по проект.
Учениците бяха принудени да останат в Лондон, след като британското въздушно пространство беше затворено заради вулканичния прах от Исландия. Авиокомпанията, с която трябваше да пътуват, обаче не им осигури нито храна, нито хотел.
Ученици бяха три седмици на стаж в компютърна фирма.
Вулканът Ейяфятлайокутл
продължи да изригва днес сутринта,
но е има значително по-стабилни стойности спрямо вчерашния ден, съобщиха исландските власти.
Няма признаци за друго изригване, димът продължава да се носи ниско, а вибрациите не са се увеличили, уточни говорител на гражданската защита в Исландия.
Вчера сеизмолозите заявиха, че облакът от дим и пепел, излизащ от вулкана, е спаднал до "незначителни" нива.Въздушният трафик днес в Европа на практика ще бъде напълно възстановен, обяви снощи Европейската агенция за контрол на въздухоплаването "Евроконтрол".
"За четвъртък се предвижда да бъдат изпълнени на практика 100% от полетите над Европа.
Всички 338 трансатлантически полета ще бъдат изпълнени по разписание", се обещава в съобщението.
Днес цялото въздушно пространство над Европа "ще бъде отворено на височина над 20 хил. фута (6000 метра). Под тази височина остават затворени някои зони над Финландия и Северна Шотландия.
Вчера в европейското въздушно пространство са били изпълнени 22 500 полета (близо 80%) от предвидените по разписание 28 500.
Общите загуби на авикомпаниите превишават 2 млрд. долара и превозвачите се опитват да превозят още стотици хиляди
пътници, останали по летищата през последната седмица. Отложените полети заради кризата с вулкана бяха над 95 хил.
Гражданските авиационни власти вчера защитиха решенията си да оставят на земята самолетите и да затворят въздушното пространство, а по-късно да го отворят отново, на фона на разпалените критики от ръководители на въздушни превозвачи, че тези решения са били взети въз основа на некоректни данни или непотвърдени страхове.
Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) Джовани Бизиняни заяви вчера на пресконференция в Берлин, че 29% от световната авиация и 1,2 млн. пътници на ден са били засегнати от затварянето на въздушните пространства.
Бизиняни призова европейските правителства да компенсират авиокомпаниите за загубите им, както направи Вашингтон след терористичните атаки от 11 септември 2001 г.
Европейската комисия обяви, че е започнала анализ на възможността страните от ЕС да отпуснат помощи на националните си въздушни превозвачи, чиито общи загуби от кризата превишават 1 млрд. евро.
Въздушният транспорт постепенно се възобнови в летищата на Великобритания
и снощи достигна 80% от обичайното си равнище.
Вчера към 17 ч. по Гринуич (20 ч. българско време) във Великобритания са кацнали 2600 самолета, което е около 80% от нормалното равнище на въздушния трафик, съобщи компанията за контрол на въздушния трафик "Натс". Заради облака вулканична пепел бБританското въздушно пространство бе затворено в продължение на шест дни.
"Натс" предвиждаше обемът на трафика да доближи 90% днес предобед и обяви, че разполага с достатъчно персонал да поеме всички самолети.
Но на лондонското летище "Хийтроу", което е на първо място в света по брой на пътници от международни полети, самолетният трафик вчера е достигнал едва 58% от нормалното равнище.
Властите призоваха към търпение блокираните пътници и ги предупредиха, че ще е нужно известно време преди пълно завръщане към нормалната ситуация, тъй като самолетите и екипажите са разместени по други летища непланирано.
Междувременно
кораб на британските военноморски сили
пристигна във военната база на Портсмут в Южна Англия с 450 войници и 280 туристи, които бяха блокирани в Испания заради облака вулканична пепел.
Войниците се прибираха от мисия в Афганистан, а туристите бяха блокирани в Испания заради затварянето на въздушното пространство над Европа.
Пътниците бяха избрани измежду приоритетните групи - бременни жени, хора с нужда от медицинско лечение, ученици и хора от третата възраст.
След затварянето на въздушното пространство на Великобритания на 15 април в чужбина останаха блокирани около 150 хил. британци.
В понеделник премиерът Гордън Браун реши да използва британските ВМС за репатриране на блокирани в чужбина британци.
Летищата в Атина и Солун днес функционират нормално, съобщават гръцките медии.
Дейността на парижкото летище "Роаси - Шарл де Гол" днес се нормализира, предаде Франс прес.
Има само малки нарушения при полетите за Великобритания, допълни източник от ръководството на летището, без да може да уточни причините за тези нарушения, допълва АФП.
Парижките летища "Роаси - Шарл де Гол" и "Орли" поемат 60% от френския въздушен трафик.
Вчера властите обявиха, че френското пространство "изцяло е отворено", но пълното нормализиране на трафика би могло да отнеме още два три дни за полетите на средни разстояния. До сутринта близо 43 хил. французи все още бяха блокирани в чужбина в очакване да бъдат превозени, отбелязва АФП.
Редица летища в южната и северната част на Швеция, както и в югозападните райони на Норвегия обаче
останаха затворени до нови разпореждания
Концентрацията на вулканична пепел днес сутринта се е повишила отново и това е причината въздушното пространство в южните и северните райони на Швеция, както и в югозападните области на Норвегия отново да бъде затворено за полети, съобщи британската телевизия "Скай нюз4.
Затворени са летищата в Малмьо и Гьотеборг, в Хелсингборг, Енгелхолм, Йончепинг, Йостерсунд, Сундсвал, Херносанд и Умео. Летищата в Стокхолм започнаха работа през втората половина на вчерашния ден.
Датски самолет извърши днес пробен полет
над въздушното
пространство на Дания при ниска концентрация на вулканична
пепел. В двигателите му няма следи от пепел и маневреността му
не е засегната, съобщи датската
гражданска авиация SLV.
"Контролният полет с витлов самолет от типа ATR 72 на датската компания "Симбер Стерлинг" протече без проблеми. Техниците, които анализираха двигателите, не намериха никаква следа от пепел и не установиха каквито и да било повреди или износване", каза говорител на SLV.
Този резултат дава възможност на SLV да разреши при определени условия полетите в т.нар. "Зона 2" на въздушното пространство, съдържаща частици вулканична пепел, разпръсната от исландския вулкан, добави говорителят.
ЕС раздели въздушното пространство над Европа на три зони:
- Зона 1 с голяма концентрация на пепел, където
полетите са забранени;
- Зона 2 със слаба концентрация на пепел,
където за всеки полет трябва да има разрешение;
- Зона 3, в
която няма вулканична пепел и самолетите могат да летят без
ограничения.
Полетите в леко замърсените въздушни слоеве се извършват при редица условия, които трябва да изпълнят авиокомпаниите и с предварително разрешение от SLV, съобщи говорител на датската гражданска авиация. При този тип полети трябва да се изпълнят някои процедури. Чуждите авиокомпании трябва да имат разрешение за полети от своите държави, добави говорителят.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!