Новата отсечка на софийското метро - от "Младост 1" до стадион "Васил Левски" - се открива в петък, 8 май.
В. "Труд" съобщава днес, че били взети мерки вандалите, които със сигурност ще отидат на футболния мач ЦСКА-"Левски" в събота, да не бъдат допускани в красивата станция на мястото на някогашното "Синьо кафе".
"Предвидили сме го. Ще бъде издадена заповед час преди, по време и около 2 часа след мача, на метростанцията няма да се допускат пътници да влизат, само ще излизат", казал шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев.
Който ползва метрото в делнични дни, ще се придвижва пет пъти по-бързо в сравнение с всеки друг транспорт. Сега с автомобил или автобус от "Младост" до началото на ул. "Граф Игнатиев" не може да се стнигне за по-малко от 40 мин., а във върховите часове се пътува и повече от час.
С метрото от спирката при пазара в "Младост 1" до стадиона ще се пътува 9,5 минути. До края на годината строителите обещават да пуснат и отсечката от пл. "Света Неделя" до стадиона и тогава от "Обеля" до "Младост 1" ще се стига за 23 минути.
В началото влакчетата ще минават през 3-4 мин., а след това - по-често - през 90 секунди. Могат да се движат с максимална скорост 80 км в час. За един ден това означава 200-250 хил. пътувания в двете посоки.
Две от петте нови метростанции са над земята. Станцията при стадиона е на 22 метра под земята, защото линията минава под канала. По-дълбоко от нея е само станцията на пл. "Св. Неделя", която е на 26 метра дълбочина - заради разминаването на две трасета.
Подземни паркинги има на станциите при "Васил Левски" и "Кюри". Следващите станции са "Г. M. Димитров" (при Раковата болница), "Мусагеница" (в началото на новия бул. "Сахаров", който свърза "Дървеница" с "Младост"), а последната засега - при пазцара в "Мласотт 1".
В общината се твърди, че Европейската инвестиционна банка е готова да финансира удължаване на линията до "Младост 4". По план тя трябва да мине през "Дружба" и да стигне до летището.
От новото трасе на метрото ще се ползват най-вече жители на кварталите "Изток", "Изгрев", "Дървеница", "Мусагеница" и "Младост".
Строителството излязло евтино - по около 21 млн. лв на километър. Причина е използването на стария, започнат преди повече от 30 години и неизползван до сега тунел под бул. "Драган Цанков", който стига до станция "Кюри" - пред Интерпред.
Навремето имаше идея през него да минава трамвай.
По отсечката има и 1,5 км наземна част, а строителството на новите станции е било по т.нар. траншеен метод, което е намалило разходите с около 12%.
Новата отсечка е с дължина 5,7 км. По нея ще се движат мотриси с три вагона, а не както по вече съществуващата - по четири. В една композиция могат да пътуват над 1000 души. Всяка мотриса струва 21 млн. лв.
Сега съществуващата отсечка от центъра до жк "Обеля" има 8 станции. Тя е с дължина 10 км. Метрото в София беше открито през януари 1998 г. с пет станции и дължина 6.4 км. В момента се работи по втория лъч, който ще свърже кв. "Надежда" с "Хладилника".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!