Т ази година трамваите в София честват своята 114-годишнина.
На 1 януари 1901 г. тържествено е открито движението на трамваите в столицата
с пускането на 25 мотриси и 10 ремаркета по 6 трамвайни маршрута с обща дължина на линиите 23 км.
В края на XIX в. в София се появява конският омнибус с постоянно действащи линии от Гурковския площад (площад „Света Неделя“) до Гарата, Горна баня и Княжево, който по онова време софиянци наричали трамвай.
Историята на електрическия трамвай обаче датира от декември 1898 г.,
когато общината отдава Концесия за снабдяване на града с електрическа енергия и построяване на трамвайни линии на френското дружество „Марсилия“ и на анонимното белгийско дружество „Електрически трамваи“.
Така София посреща новия ХХ в. с изградена трамвайна мрежа със следните линии – от Гарата през Шарения (Лъвов) мост до днешния площад „Славейков“, Цариградската линия, Княжевската, Подуянската и Алабинската.
Първите трамвайни вагони са малки, двуосни, с два мотора и открити платформи, заградени с метални решетки.
Салонът е разделен на първа и втора класа.
Ремаркетата са открити, като пътниците се качват и слизат отстрани, а кондукторът ги обикаля по специална пътека – стъпало.
С увеличаването на пътниците през 1908 г. се доставят нови трамваи – „Сименс“, двуосни мотриси, разделени на две класи и 6 четириосни мотриси „Цепелин“.
Бъдещето на трамвайния транспорт в София
Миналата година, на датата на раждане на трамвайния транспорт в столицата, бяха пуснатии чисто нови трамвайни мотриси. Те са оборудвани с климатик и са по-екологични и по-безшумни от досегашните. Произведени са в Полша и са закупени от Столичната община с европейски средства по проект за обновяване на градския транспорт. Новите превозни средства – 20 на брой, струват 33,5 млн. евро.
Подготвена е и втора фаза на проекта за интегриран столичен градски транспорт, като основният акцент също е свързан с електротранспорта – рехабилитация на ключови трамвайни трасета и нови трамваи. Трамвайните трасета са по бул. „Цар Борис ІІІ“, по бул. „Ал. Стамболийски“, бул. „Рожен“ и ул. „Граф Игнатиев“.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!