Над 200 трактора от Северна България минути след 21 ч. тръгнаха от сборния пункт край село Яна към София, предаде репортер на БГНЕС.
Не всички от тях, обаче, ще преминат по улиците на столицата. В София имат право да се движат само машините, които са до 4 тона, за това по-тежките ще останат на паркинг на изхода на града, а останалите ще се отправят към храм-паметника "Александър Невски".
170 са машините, които влизат в столицата.
"Искаме ред и правила и от нас, и от останалите. Искаме незабавно и в пълния размер нотификация за безакцизното гориво и заради това, че безотговорно си поставят подписите под определени документи, искаме оставката на тези, които публично оттеглиха подписа си", заяви председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Ангел Вукодинов, който също дойде на сборния пункт край Яна.
Към този момент никой от управляващите не е разговарял с ръководството на НАЗ за възобновяване на преговорите утре. В четвъртък бяха последните преговори с участието на министър Мирослав Найденов и председателя на земеделската комисия в парламента Десислава Танева.
"Тогава имаше едни псевдопреговори с Министерството на земеделието и храните и комисията по земеделието. Оказа се, че министър Симеон Дянков не си вдига телефона и явно не иска да разговаря по тези теми", коментира председателят на НАЗ.
"Най-голямата болка на целия сектор е безакцизното гориво.
През 2006 г. НАЗ успя да се пребори земеделските производители да ползват намален акциз за горивото и три години се възползвахме от това. От 2009 г. до сега не получаваме нищо и България е единствената страна в ЕС, в която земеделците не получават гориво с намален акциз", изтъкна той.
Вукодинов припомни, че земеделските производителите годишно плащат общо около 150-160 млн. лева и още над 30 млн. лева ДДС. От НАЗ така и не са видели нито нотификацията за намаления акциз за горивото, нито ваучерите, чрез които това трябва да стане. Те се съмняват дали изобщо тази схема на подпомагане е одобрена от Брюксел.
"С връщането на нотификацията за горивото няколко пъти от Европа ни подсказват, че не сме я направили добре. Няма друга схема в Европа, освен маркираното гориво. Тази схема е показала, че работи и в България - с горивото за отопление и това за рибарите.
Ваучерите създават предпоставки за измами,
а това е нещо, което ние не искаме. Искаме контролиращият орган да може да проверява какво гориво има в резервоарите. Ако го направят с ваучерите наистина ще бъде нещо ново и ще научим Европа как да действа за в бъдеще", коментира Димитър Мачуганов от Управителния съвет на Националната асоциация на зърнопроизводителите.
"Ние отиваме в София, за да видим дали ще ни излъжат и ако решат да го направят, ние влизаме, за да си вземем две оставки и да си тръгнем", заяви Зарко Иванов, председател на съюза на зърнопроизводителите в Монтана.
"Ние сме ожънали, раздали сме рентите за 2010 г. и всички тези калкулации сме ги правили на базата на други разчети. Парите сме ги похарчили вече", добави той. Самият той обработва близо 3500 декара и само преди няколко месеца платил рента между 20 и 25 лева на декар.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!