Т еатралите в Кърджали са в стачна готовност заради драстичните решения на директора, наложени от финансовата криза, предаде кореспондентът на БГНЕС за региона.
За готвения протест алармира председателят на дружеството при Съюза на артистите в България /САБ/ и актриса Божана Варадинова.
Тя заяви, че многократните опити на творците, работниците и служителите в Театрално-музикалния център "Димитър Димов" да преговарят с временно изпълняващия длъжността директор Гълъб Бочуков приключват с провал.
Повод за недоволството е решението му да преназначи всички на половин щат за 3 месеца, влязло в сила от 3 юни.
Това означава минимална работна заплата и плащане на отпуск на същата база, категорично не сме съгласни, подчерта Варадинова.
Решението си Бочуков е взел еднолично и не е предоставил копие от заповедта си, освен това не е провел неизбежните според трудовото законодателство съгласувателни процедури с представители на синдикатите и на работещите, твърдят театралите.
"Бочуков ни обяснява, че в случаите, когато е наложително да работим повече от 4 часа на ден - за репетиции, участия пред публика или турнета, ще бъдем компенсирани с почивка. Но това на практика опровергава и факта на намаляване обема на работа, който вероятно е формалният мотив за преназначаването ни на 4-часов работен ден", коментира тя.
Театралите са склонни да приемат въпросната рестрикция само за един месец и проявяват разбиране за тежката финансова ситуация, наследена от мениджърството на предишния директор.
"Театърът е в агония, Бочуков е непреклонен, не подписва споразумение, при всички разговори отговаря с "може би" и затова сме готови на драстични действия, поне така да ни чуят", допълни Варадинова.
Вчера писмено е бил уведомен временният директор, а днес театралите изпратиха открито писмо до парламентарната комисия по култура, до министерствата на културата и на финансите с настояване да се намери "соломоновско" решение, еднакво полезно за двете страни.
Те са единодушни, че действащите правила за финансиране и управление на културните институции са неефективни, и определят като незаконосъобразни антикризисните мерки, приложени от директора в Кърджали.
"Няма да се намери решение без диалог с участието на министри и експерти, както и с вземане на еднолични решения, които ни обричат на мизерно съществуване. Вече е крайно наложително да се инициира и обществено обсъждане на проблемите в сферата на културата, време е да започнем разумно и своевременно да се справяме с ред юридически, финансови и логически абсурди, водещи българския театър и култура към фактическо унищожение", коментира актрисата.
Според нея и колегите й делегираните бюджети за издръжка на различните културни организации на практика механично пренасят пазарните механизми в сферите на обществения живот.
Но техните главни показатели са финансово неизмерими и така духовните отношения се превръщат в търговски, смятат театралите и настояват за адекватна държавна регулация.
Правилата за финансиране, включващи изисквания за 40% възвръщаемост на средствата от общия бюджет на съответния културен институт, за минимални цени на подлежащи на субсидиране билети, за лимит от 30% на образователни спектакли, концерти и други, нововъведени, но със задна дата, или пък стари регламенти, са непосилни за бранша и неефективно прилагани в него, водейки го към фактическо унищожение, се посочва в откритото писмо на протестиращите.
Според тях ситуацията в театъра е частен случай на проява на безплодни антикризисни мерки.
В края на месец май т.г. стана ясно, че театърът е във финансов колапс след дисциплинарното уволнение на директора Димо Димов. Назначеният временно на поста Гълъб Бочуков заяви, че преразходът е със 134 хил. лева само за заплати, а все още висят неизплатени хонорари от миналия юни.
Той съкрати щатовете от 100 на 82 и започна да убеждава колегите си да приемат преназначаване на 4-часов работен ден и минимална работна заплата.
След като те категорично не се съгласиха с това, той издаде заповед, а последствията от нея ще се видят след седмица на протестите.
Все още Министерството на културата не е насрочило конкурс за нов директор на театъра в Кърджали.
Неяснота и несигурност за бъдещето тревожат трите трупи – на драматичните актьори, музикалната естрада и куклениците, както и оцелелия технически и административен персонал.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!