Та анът на пенсиите да отпадне от 1 януари 2012 г. - това е едно от предложенията на Консултативния съвет по пенсионната реформа, около което има консенсус, обяви пред журналисти министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов.
Той обяви началото на дискусия за предстоящите промени в пенсионната система и представи причините, налагащи предприемането на реформи. Днес ще се дискутира със синдикатите, утре - с пенсионерски организации.
Срещи ще има и в отделните региони и със съсловни организации, като целта е да се получат повече гледни точки, поясни министърът.
Друго предложение по което има съгласие е от 2012 г. да се изплаща само действителният размер на пенсята за трудова дейност. В случай, че размерът на пенсията е по-нисък от определен гарантиран минимален размер, разликата да се изплаща от държавния бюджет чрез фонд "Пенсии, несвързани с трудова дейност", но на базата на подоходен тест.
Експертите предлагат от 2012 г. да се въведе механизъм за
актуализиране на минималния и максималния осигурителен доход в
зависимост от ръста в икономиката. Предвижда се гарантираният минимален размер да се определя по обективни критерии, свързани с жизнения стандарт и равнището на заетостта.
Целта на промените в пенсионната система
е към 2050 г. коефициентът на заместване на доходите от труд с пенсия да достигне 65-70%, каза зам.- министърът на труда и социалната политика Христина Митрева.
В момента пенсионната система е изправена пред дългосрочна финансова нестабилност на държавното обществено осигуряване, отбеляза министър Младенов.
По думите му през 2010 г. около 60% от разходите за пенсии, осигурителни обезщетения и помощи от ДОО се финансират от държавния бюджет. Недостигът от средства възлиза на близо 4 млрд.лв., които трябва да бъдат покрити от бюджета.
Съществува несъответствие между приходните и разходни пенсионни политики, посочи министърът.
Приходите от осигурителни вноски покриват във все по-малка степен разходите за пенсии - от около 97% през 2000 г. делът на приходите от пенсионни вноски към разходите за пенсии намалява до 63% през 2008 г. Основна последица е увеличаващата се финансова зависимост на ДОО от държавния бюджет.
За периода 2000-2008 г. има
двукратен ръст на пенсиите за инвалидност поради общо заболяване.
Трикратно е увеличението на социалните пенсии за инвалидност, чиито брой от 145.6 хил. през 2000 г. е достигнал до 484.3 хил. пенсии през 2008 г.
За сметка на това, броят на пенсиите за осигурителен стаж и възраст е намалял с 15.5% за същия период.
Медицинската експертиза на работоспособността да премине към НОИ и Министерството на
труда и социалната политика, е един от вариантите,
предложен от експертите консултативния
съвет.
Според министър Младенов редно е тези, които изплащат инвалидните пенсии, да
контролират процеса по отпускането им.
Според министъра все още има групи осигурени, които могат да се пенсионират много по-рано от стандартната пенсионна възраст и заедно с това да получават и по-високи пенсии, което е разрез с осигурителните принципи.
Прогнозите за развитие на първия стълб на пенсионната система показват, че днешното финансово състояние на системата е най-лошата възможна изходна база за предприемане на дългосрочни управленски решения, посочи Тотю Младенов.
Ако сегашната ситуация се запази, през 2040 г. ни очаква недостиг на средства в първия стълб от около 3.5% от брутния вътрешен продукт.
През 2040 г. пенсионерите могат да очакват едва 33% заместване на миналите си доходи от първия стълб, при сегашни 46 на сто.
Тези факти сериозно компрометират предприетите през 2000 г. промени, както и провежданите политики по посока на адекватност на размерите на пенсиите, посочи министърът.
Той напомни, че
натискът от застаряване на населението
допълнително ще влияе негативно върху стабилността на пенсионната система и устойчивостта на публичните финанси, което налага предприемането на реформи.
Един от вариантите, които сега се обсъждат, предвижда от 1 януари 2012 г. право на пенсия за осигурителен стаж и възраст да се придобива при 40 години осигурителен стаж за мъжете (сега 37 г.), и 37 г. за жените (сега 34), и минимална възраст за пенсиониране 63 години за мъжете и 60 години за жените.
От 1 януари 2015 г. е предвидено постепенно увеличение на необходимият осигурителен стаж за жените на 6 месеца всяка година до 2020 г., за да може техния стаж, да се изравни с този на мъжете.
Друг вариант предлага повишаване на възрастта за пенсиониране от 2012 г. с 4 месеца на всяка година, до достигане на 63 години през 2019 г.
А от 2021 г. едновременно увеличение на пенсионната възраст за жените и мъжете по 4 месеца, до достигане на 65 годишна възраст за придобиване на пенсия. Тогава ще се изисква не по-малко от 37 години осигурителен стаж и за жените и за мъжете.
Според министър Младенов вторият вариант е по-добър, тъй като предлага по-плавен преход към нарастване на пенсионната възраст.
Таванът на пенсиите отпада от 1 януари 2012 г.
В момента пенсионната система е изправена пред дългосрочна финансова нестабилност на държавното обществено осигуряване и това изисква реформи
25 януари 2010, 14:16
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!