49,5% от ромските деца не посещават училище и са изключени от общественото развитие, от социалната среда и от пазара на труда.
Това изтъкна днес пред журналисти председателят на Синдиката на българските учители (СБУ) към КНСБ Янка Такева на конференцията "Интеркултурното образование".
28 на сто от ромските деца не ходят изобщо на училище, а останалите 21,5 на сто са учили до четвърти, пети или седми клас и са напуснали преди да завършат основното си образование.
Тези ученици не могат да се включат в пазара на труда, не са полезни за себе си и за обществото, коментира Такева.
Според нея затова е необходимо чрез законопроекта за предучилищното и училищното образование парламентът да реши
задължителното посещение в детската градина да е от 4-годишна възраст.
Необходимо е също валидирането на знанията и компетентностите от самостоятелното или от неформалното учене да става само ако кандидатът за това има основно образование, а не, както е записано сега в законопроекта, без никакво образование, смята още лидерът на СБУ.
Такева е категорична, че социалните помощи (детските надбавки) не трябва да се дават на родители, чиито деца не ходят на училище. Тя обясни, че сега по закон, ако ученик има пет неизвинени отсъствия, родителите не получават надбавки за него.
Има случаи обаче, при които родителите изнудват директорите на училища и им казват, че ако не им дадат бележка, няма да изпращат детето на училище или ще го преместят в друго, даде пример тя.
По думите на Такева всяка година държавата отпуска безотчетни пари
в размер на 7 млн. лева на 568 социалнослаби, обикновено ромски, семейства, като им се дават по 450 лв., за да подготвят детето си за училище.
"Тези пари се харчат за нещо друго, но не и за подготовката на детето. То влиза на 15 септември в училище и излиза на 28 септември от него, но не се връща, защото се оправдават, че вече са му скъсани обувките, няма дрехи и учебни помагала".
Председателят на СБУ каза още, че у нас има около 2500 деца на бежанци, получили постоянен статут, като от тях в училище са обхванати само около 180.
В училище имаме готови разработени системи за изучаване на българския език, за да се интегрират тези деца в образователната ни система, посочи Такева. Според нея учителите, работещи в мултикултурна среда, трябва да получават допълнително възнаграждение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!