С толичната община планира да предостави на концесия за максимален срок от 15 години спирките на градския транспорт. В София има близо 2500 спирки, по-малко от половината имат навеси и повечето не са в добро състояние, каза кметът на София Йорданка Фандъкова.
Тя е автор на доклада, който предстои да бъде обсъждан в комисиите на Столичния общински съвет.
Концесията е познат механизъм в повечето европейски градове. При разработването на проекта за модернизация на градския транспорт, който сега се изпълнява, беше заложена подмяната на спирките с цел подобряване на условията за пътуващите, припомни кметът.
По думите ѝ предимството на концесията е, че
в изграждането, модернизацията и поддържането на спирките се инвестират частни средства,
а публичните могат да бъдат насочени към други мерки. Йорданка Фандъкова посочи, че преди време е разглеждан вариант общината сама да инвестира в обновяване на спирките.
„Търсихме средства, но консултантите от ЕК казаха, че целта е ефективност. Ако едни пари могат да се дадат от частен инвеститор при защита на публичния интерес, няма смисъл това да се прави от общината“, поясни Фандъкова.
В хода на подготовката на предпроектното проучване на формата за кандидатстване представители на „Джаспърс“ (механизъм за техническа помощ на ЕК, Европейската инвестиционна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие) предложиха да осигурят финансова помощ, за да може да се направят анализи и проучвания за намиране на възможност за публично-частно партньорство на спирките като част от мерките за подобряване на услугите.
По Закона за обществените поръчки беше избран консултант, който направи анализите и проучването показа, че концесията е подходяща правна възможност за привличане на частни инвестиции, посочи тя. Консултантът предлага
всички спирки да се разделят в четири обособени позиции,
като по негови изчисления минималната инвестиция общо за четирите пакета е 20 млн. лв.
Целта е пакетите да са относително равностойни. Инвеститорът ще трябва да изгради и поддържа спирките и навесите, като получава правото да разположи в обхвата им търговски обекти – павилиони за продажба на вестници и дребни пакетирани стоки, както и да разполага рекламни съоръжения. Може да ги експлоатира сам, но може и да ги отдава под наем, каза Фандъкова.
Всеки един от пакетите може да бъде отдаден на концесия самостоятелно или в пакет, но за не повече от две позиции, информира кметът на София.
Задължителният максимален срок за доставката и монтажа на новите спирки е 36 месеца.
Този срок има най-висока тежест при оценката на предложенията. Който предложи най-малък срок за доставка и монтаж той ще има най-голямо предимство, обясни кметът.
Другите два критерия са инвестиционна програма и концесионно плащане. Идеята е всеки концесионер да предоставя на Столичната община поне 5% от общата рекламна площ на спирките за социални или информационни кампании.
След монтирането съоръженията, които са с некомерсиална цел стават собственост на Столичната община. Инвеститорът е длъжен да застрахова всички елементи на спирките и да ги поддържа в добро състояние.
Кметът разясни, че
за всяка година от концесията се предоставят банкови гаранции за добро изпълнение,
непредоставянето на която и да е от тях се счита за условие за прекратяване на договора. Концесионерът ще дължи неустойки при неизпълнение, частично изпълнение или подмяна на елементи на предоставения инвестиционен план, както и при незаконно строителство в границите на обекта, неизпълнение в срок на задължението за концесионно плащане.
Фандъкова посочи още, че концесията се прекратява при констатирано трайно неизпълнение на задължения за поддържане на спирките и съоръженията в добро експлоатационно състояние. Трайно е неизпълнението продължило непрекъснато повече от десет календарни дни след изтичане на срока за отстраняване на нарушението или повече от три пъти в рамките на два последователни календарни месеца, подчерта Фандъкова.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!