София е зелен, чист и подреден град. Това не е мечта, нито пророчество за бъдещето, а мнение на чужденци от различни държави, видели столицата с Free Sofia Tour. Гостите са приятно изненадани от обяснението, че част от този зелен имидж се дължи на "осиновените" градинки.
Другото доминиращо впечатление сред посетителите е, че почти всички в София говорят английски и винаги искат да помогнат с упътване или информация, разказа за БТА Кристиан, Ваня и Бойко - трима от десетте доброволци на Free Sofia Tour.
Безплатната пешеходна обиколка на София на английски език започва на 13 август миналата година и се
организира ежедневно от групата млади ентусиасти.
С преминаването към лятното време днес турът вече ще се провежда два пъти на ден - от 11 и от 18 часа, седем дни в седмицата, независимо от времето.
През нея вече са преминали над 500 души от десетки държави на различни континенти: най-много от Германия, САЩ, Великобритания, Франция, Испания, Австралия, Полша, Белгия, Австрия, Португалия, но още от Индия, Малайзия, Канада, Бразилия, Аржентина, Перу и дори Руанда. Между тях има такива, които вече месеци и дори години работят в България, но чак сега намират време да видят София, както и такива, за които столицата е била само име от картата.
Някои идват, защото до София е бил най-евтиният самолетен билет, а за други София е била в дълго подготвяни планове. Защо да ходя за 13-ти път в Париж, когато мога да видя София за първи път, както казала девойка от групата на Бойко. За мнозина София е екзотична дестинация. Дори това, което ние като софиянци намираме за грозно, за чужденците е екзотика, разказва Ваня.
"Ленън? Паметник на Ленън ли е имало тук!", възкликва американец, след като научава какво имало преди на мястото на днешната статуя на Света София. Познанията му бързо бяха попълнени с обяснението за Ленин на площад "Ленин", разказва Кристиан.
"Кой е този?", попитал тайванец, виждайки в Ротондата Исус на тавана. На Ваня и на други водачи от тура им се налага да отговарят на въпроса "защо Ротондата е скрита". Случвало се е да ги питат и дали траките са пещерни хора.
Това да не е Централната гара? - често питат чужденците, когато турът спре пред Халите. Минералната вода ги изумява. "Питат ни:
Как я подгрявате тази вода?
Никой не предполага, че София има топли минерални извори", разказва Кристиан. Някои чужденци знаят за София повече от самите софиянци. Като един унгарец от групата на Ваня, който е писал студентска работа за "Св. Петка Самарджийска" и решил да дойде да я види. Църквата и София и наяве са го впечатлили и се е превърнал в ентусиазиран популяризатор на България в страната си.
Американец, дошъл от Франкфурт, пък толкова харесал живота в София, че иска да отвори хостел тук. Впечатлен от първото си идване в българската столица е и Симеон от Австралия. В родината на баща си от нас научи за Симеон Велики и за Симеон Сакскобургготски, разказа Бойко.
Чужденците се впечатляват от множеството красиви сгради в центъра на София,
но и от клекшоповете, от петолъчката на бившия Партиен дом, от некролозите по стените, за които мислят, че са на изчезнали или издирвани за престъпления хора. От големия брой казина. От пълните кафенета и ресторанти, след като всеки се оплаква, че сме в криза. От това, че в менютата на ресторантите има грамаж на порциите, което намират за практично. От многото американски стоки. Дори американец бил учуден от големия брой ресторанти "Макдоналдс" в София. От многото театри в София и от многото хора, които ходят на театър. От кабинката за пътните полицаи на пресечката на "Раковски" и "Цар Освободител". От мартениците, които виждат по дърветата.
Традицията с мартениците, които сваляме с разцъфтяването на дърветата и с първия щъркел, накарала възрастна израелска двойка да купят мартеница за дъщеря си заради желанието да се сдобие с второ дете.
Всеки от туровете, които правят десетимата доброволци, е уникален. Обиколката включва не само разкази за археологически забележителности, сгради, площади, църкви, джамии, традиции и обичаи, но понякога и актуална политическа информация, предизвикана от въпросите на туристите. Като например за NOT FOR SALE - надпис на сградата БАН от времето на протестите.
Ваня разказва, че откакто води тура, чете и гледа повече новини, за да знае какво става в държавата. Има въпроси, които остават без отговор. Десетимата не се притесняват да казват "не знам", но понякога дори по време на тура си звънят един на друг, само и само да отговорят на въпросите на туристите. А те са най-разнообразни - като се започне от "Защо лъвът е български символ?" и се стигне до "Каква е средната работна заплата в България?"
Според Ваня, Кристиан и Бойко при липса на средства София няма нужда от скъпи и неефективни проекти за популяризирането си, а от малки, но ентусиазирани и в същото време добре обмислени стъпки. Като това
да се събере нужното знание и да се допълни публично достъпната информация за София в Wikitravel и TripAdvisor,
например, които всеки чужденец, планиращ идване до България, отваря. Те биха го направили, но има много неща, които не знаят, а това, което намират по различни източници, е накъсано, непълно, противоречащо... Пресслужбата на Европейския парламент, например, следи информацията, с която е представена институцията в Wikipedia, разказва Бойко.
Рекламата е необходима, но е задължително зад нея да стои адекватно съдържание, за да не бъдат разочаровани гостите. "Ако сте пред президентството, нищо не ви води нанякъде, а наоколо е пълно с древна история, археология, култура. А колко струва да се направят знаци със стрелки към забележителностите", питат младежите. Туристите се оплаквали и от други дребни абсурди - като например, че в Археологическия музей няма екскурзоводи, до Рилския манастир ходи редовно само един труднооткриваем автобус, а пък дадена туристическа агенция "не работела с чужденци".
Доброволците от сдружение "Фрий София Тур" не искат да прехвърлят отговорността на държавата, общината или кмета. Сами правят и планират малки и нестандартни стъпки за популяризиране на София и подобряване на жизнената и туристическа среда в нея. Опитват се да помагат на гостите си дори и след обиколката - например с упътване къде има обществени перални в София. Обменят опит, идеи и информация с редица други подобни организации в почти целия свят. Вече дори "изнасят" българско ноу-хау. А стъпката напред, впрочем, е част от новото лого на тура.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!