Д окато четете тази статия, близо 16 хиляди деца са напуснали училище.
Докато четете тази статия, едва ли ще очаквате да узнаете, че близо 5800 от тях са напуснали по семейни причини. Най-честата е бедност.
Докато четете тази статия, вероятно няма да се трогнете от статистиката. Защото няма данни за това колко хора ще се откажат от мечтите си за по-добър живот. Възможно е и вие да сте един от тях. Но може би с примирението се живее по-лесно.
Защото както се казва, съдбата на милиони е статистика. Съдбата на един, е история. А личната историята има силата да променя. Когато се появи желанието за промяна, идва краят на примирението. Днес ще ви срещнем с един човек, който не спира да търси начини да случи доброто.
София Брейтхолц е глобалният директор на организацията Reach for Change, която подпомага социалното предприемачество. И ако смятате, че то няма почва у нас, помислите отново. Защото грешите. Редица инициативи, които са грабнали вниманието ви, са се случили благодарение на София, която не се примирява. Не търпи неуважението. И се бори за равнопоставено общество, като инициира промените, които иска да види. И помага на тези, които споделят философията, че стига да имаш желание, има как да подобриш света. Към по-добро.
Фондация Reach for Change работи успешно с ПРОМЯНАТА и NOVA в България. Сигурни сме, че следите развитието на социалните предприемачи в инициативата – кой от тях Ви впечатли най-много?
Много харесвам LoveGuide, защото смятам, че темата за интимните отношения и секса е табу, но същевременно е много важна за поколения от хора. Движението #MeToo е един от скорошните примери, който ни показа, че определено не проявяваме достатъчно разбиране един към друг. Но има толкова много други страхотни инициативи, че е трудно да посоча само една.
Как решихте да работите с NOVA и да създадете ПРОМЯНАТА в България?
Имахме успешно партньорство с Modern Times Group, собственик на Нова Броудкастинг Груп, които ни подкрепят от самото начало. Търсихме начин да разширим партньорствата си, защото открихме, че нашият модел е много ефективен и може да постигне същия ефект в други региони. NOVA беше ясен и сигурен партньор още от началото.
В страни с традиции в доброволчеството и социалните инициативи не изглежда толкова трудно да се занимаваш подобен тип дейност. Какво Ви направи впечатление в България, когато започнахте работата си тук?
Много хора ми разказваха за чувството на песимизъм, с което са изпълнени българите. Мисля, че подобни проблеми сред обществото могат да бъдат пагубни за младите хора и децата, които искат да постигнат позитивна промяна сред останалите. Затова смятам, че България има огромна нужда от социалното предприемачество. Може би дори повече от останалите места, за да покажем, че сме способни да променим нещата към по-добро.
Какво се промени и какво остана същото след началото на инициативата?
Качеството и нивото на кандидатите се е повишило изключително много. Експертите от неправителствения и бизнес сектор, които четат кандидатурите, както и членовете на журито, което избира петимата финалисти, разказаха, че тази година им е било много трудно да селектират най-добрите.
Коя е първата социална инициатива, с която започнахте да се занимавате?
Reach for Change започна дейност в Швеция през 2010 година с първата си група от 7 страхотни социални предприемачи през 2010 г. В България стартирахме конкурса ПРОМЯНАТА през 2014 година и подкрепихме Враца софтуер общество, които организират безплатни IT курсове за младежите във Враца, LoveGuide – платформа за оф и он-лайн сексуално образование за младежи, Веселина Фелдман, която предлага физическа и психологическа терапия с помощта на коне за деца със специфични нужди и Социалната чайна във Варна, които предлагат първа работа за деца от проблемна семейна среда.
Какъв беше най-големият Ви страх в началото?
Когато започвахме се притеснявахме, че хората няма да разберат идеята на ПРОМЯНАТА и няма да кандидатстват. Но още през първата година имаше голям интерес.
Как мотивирате хората около себе си, когато видите, че започват да губят вяра?
От изключително голямо значение за един лидер е да може да вдъхновява, но и да овластява. Винаги се стремя да давам личен пример, да говоря открито както за силните, така и за слабите си страни. Така мога спокойно да кажа кога имам нужда от подкрепа и да насърча и другите да го направят. Винаги е по-лесно да постигнем целта си, когато сме заедно.
Кое е нещото, с което никога не бихте могли да се примирите?
Не мога да приема неуважението към чувствата на някой друг. Съпричастността е много важно качество за мен. Само когато се поставиш на нечие друго място, можеш да разбереш проблемите на останалите.
Кога разбрахте, че социалното предприемачество е Вашето призвание?
От доста дълго време работя с деца, както и с неправителствени организации, Европейския съюз и други големи корпорации. Преди около пет години осъзнах, че ако искаме наистина да решаваме социалните проблеми, трябва да заложим на иновации и устойчивост. Именно това са и ключовите елементи, свързани със социалното предприемачество.
Ако трябва да обясните на детето си с какво се занимавате, какво бихте му казали?
Бих казала, че помагам на креативни и вдъхновяващи хора да постигнат целите си, свързани с подкрепа на деца.
Кое е Вашето най-голямо постижение?
Екипът, който имаме в Reach for Change в 18 държави на три континента и над 600-те социални предприемачи, с които работим всеки ден.
Всеки ден слушаме за различни конфликти по света, за крайната бедност, дори и в развитите страни по света. Ако има една новина, която искате да чуете: каква ще бъде тя?
Бих искала да чуя, че се превръщаме в едно равнопоставено общество. Дори и да се справяме по-добре с проблема с бедността и да повишаваме нивото на образованието, все още има голяма разлика между тези, които имат повече, и тези, които имат по-малко. В бъдеще това би довело до морални конфликти. Всъщност те се проявяват дори и в момента.
Последните години са белязани от конфликтите в арабските страни. За да спасят живота си, много хора трябва да променят начина си на живот и да започнат в друга държава. Според Вас каква ще бъде ролята на социалното предприемачество в интегрирането на бежанците в Европа?
Смятам, че социалното предприемачество е едно от решенията на ситуацията поне по две причини. То отчасти е свързано със създаването на работа – работата ти дава възможност да се срещаш с хора, да бъдеш приет, да намериш смисъл в живота си. От друга страна, много социални предприемачи използват дигитализацията в своите решения, а дигитализацията прави света по-достъпен и може да помогне за интегрирането. В Reach for Change чувствахме, че като организация сме длъжни да предложим технологични и иновативни методи за интегрирането на бежанците и имигрантите в нашето общество, както и да интегрираме обществото си към тях самите. Затова създадохме специален Инкубатор, в който подкрепяме организации, които работят за бежанци.
Какво бихте казали на хората, които се чудят дали да кандидатстват за ПРОМЯНАТА?
В Reach for Change учим екипа си и нашите социални предприемачи да бъдат винаги умни, смели и сърцати. Ако следвате тези три принципа, поставяте едно доста добро начало. Бъдете смели и кандидатствайте, бъдете сърцати и следвайте каузата си, подходете умно към начина, по който решавате социалните проблеми.
И накрая: ако пред вас застане едно малко момиченце, което се казва София: какво ще й кажете?
Бих й казала да вярва, да не се притеснява толкова много, защото всичко ще се нареди рано или късно.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!