Бз зо 600 са жертвите на катастрофи у нас през 2012 година по официални данни на МВР за инцидентите по пътищата на страната.
През миналата година са регистрирани също 6714 тежки пътнотранспортни инцидента, при които са били ранени 8191 души.
Статистиката отчита, че за периода 2000 г. - 2010 г. по пътищата на страната в резултат на катастрофи са загубили живота си 10 627 българи, а близо 100 хиляди са получили специализирана медицинска помощ след сериозни наранявания, като част от тях са останали с трайни увреждания за цял живот.
През последните 4 години (2009 г. - 2012 г.) са били спасени 1135 човешки живота, като голямо влияние за това са имали последните масови кампании на КАТ по пътя и превантивните разяснителни кампании с участието на редица неправителствени организации.
Независимо от регистрирания спад на жертвите, броят на загиналите у нас вследствие на ПТП - 102 на 1 000 000 души население, е значителна по ръст смъртност и е
около 2,5 пъти по-висока от смъртността по пътищата в редица европейски страни,
като Англия, Холандия, Швеция и др.
Страната ни има изработена и Национална стратегия за подобряване на безопасността на движението по пътищата 2011-2020 г., в която се предвижда намаляване на смъртните случаи от катастрофи с 50 на сто, като през 2020 г. техният брой не трябва да надвишава 388.
Предвижда се също и намаляване броя на тежко ранените при ПТП с 20 процента, като през 2020 г. техният брой не трябва да надвишава 6 363.
Според публикуван доклад на СЗО за безопасност по пътищата през 2013 г., се иска годините до 2020г. да бъдат с подчертано засилени мерки за предотвратяване на катастрофите с фатален край в световен мащаб.
Около милион и двеста хиляди годишно са смъртните случаи в света от катастрофи,
отчита още СЗО.
Едва в 28 страни в света има закони, които тотално регулират и прилагат петте основни фактора за смъртност на пътя: шофиране в пияно състояние, превишена скорост, колани за безопасност, детски седалки в колата и каране на мотори с предпазни шлемове.
В доклада на СЗО се подчертава още, че в 59 страни по света, където живее близо 40 на сто от световното население, има въведени ограничения на скоростта от 50 км/час в градски условия. В 89 страни има тотална забрана за шофиране в нетрезво състояние, а в 111 държави има строг контрол върху слагането на предпазните колани от пътниците в автомобила.
Около 60 на сто от загиналите при катастрофи са хора на възраст 15 - 44 години, а 77 на сто от тях са мъже.
Пешеходците и велосипедистите имат 27 на сто дял от всички случаи на смърт по пътищата.
Най-висок риск от смъртност при катастрофи има в Африканския регион - 24 случая на 100 000 души, а най-нисък риск е отчетен в Европейския регион - 10 на 100 000 души.
През 2009 г. само в рамките на Европейския съюз статистиката калкулира загуби от катастрофи в размер на 130 млрд. евро. В доклада на СЗО за мерките на безопасност по пътищата се отчита още, че ако се ограничат петте основни фактора за смърт по пътищата, по прогнозни данни до 2020 г. ще бъдат спасени около 1,9 милиона човешки живота годишно.
Препоръчва се и правителствата да изготвят национални стратегии за намаляване на смъртните случаи и травмите от катастрофи по пътищата. Докладът на СЗО за подобряване на безопасноста на пътищата в световен мащаб до 2020 г. е финансиран от фонда на кмета на Ню Йорк Майкъл Блумбърг.
Смъртността от катастрофи у нас е 2,5 пъти по-висока от тази в ЕС
Около милион и двеста хиляди годишно са смъртните случаи в света от катастрофи, отчита СЗО
16 март 2013, 09:14
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!