Ни ите влакове за метрото са изключително модерни и качествени, спестяват енергия и са в
перфектно състояние, каза днес министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Поръчани са 18
метровлака, 12 трябва да дойдат до края на септември, а останалите - до
края на ноември. Поръчката е за 153 млн лв, финансира се от европейската оперативна програма "Транспорт". Днес бяха представени първите два метровлака.
Капацитетът на всеки от тях е 1100 пътника и са кооперирано производство на руския завод "Метровагонмаш" и японската фирма "Хитачи".
Новите влакове са много по-икономични, тъй като двигатели им са специално оборудвани и при движение по инерция и в спирачен режим работят като генератори. В резултат разходът на електроенергия при тях е с около 25 на сто по-малка от изразходваната от влакове с обикновени двигатели.
Министър Московски и кметът Фандъкова направиха инспекция на строителните дейности на втория лъч на метрото. Те пропътуваха разстоянието между станция "Сердика" и станция "Надежда" и се запознаха с напредъка по обекта. Към този момент е постигнато над 95 на сто изпълнение в участъка Надежда - кв. Лозенец", каза Ивайло Московски.
По думите му и останалата част на трасето е във финална фаза на изпълнение и цялата линия от кв. "Лозенец" до кв. "Обеля" се очаква да бъде пусната в експлоатация в края на август.
Проектът за разширение на столичното метро се финансира поОперативна програма "Транспорт". В неговия първи етап е включен участъка "Надлез Надежда - пл. Св. Неделя - кв. Лозенец"с дължина 6,5 км и 7 метростанции. Срокът на строителство е 45 месеца.
Участъкът "ж.к. Обеля - ж.к. Надежда - Надлез Надежда" еобособен като Лот 1 в Етап 2 на проекта. Той е с дължина 4,15 км и 4 метростанции.
Другият лот, който беше финансиран по ОП "Транспорт", между кв. "Младост 1" и бул. "Цариградско шосе" е вече готов и пуснат в експлоатация.
"Надявам се точно този механизъм, който е в метрото, скоро да можем да го приложим и в железниците, а именно - изградена инфраструктура и нов подвижен състав", каза министърът.
И обясни, че за следващия програмен период се надяваме да има около 700-800 млн.
евро,
за да продължи работа по третия диаметър на метрото.
"ОП "Транспорт" ще разполага с приблизително същият бюджет
както до момента (2 млрд. 39 млн. евро), ако успеем още малко да
постигнем, ще е добре", каза още министърът.
В отговор на въпроси, свързани с БДЖ, Московски заяви, че не предвижда увеличение на цената на билетите, преди поръчаният от него анализ да бъде направен и на база на новите цени на тока и горивата ще бъде преценено дали цените ще бъдат увеличени. Анализът ще бъде готов в края на септември или началото на октомври, а относно субсидиите за БДЖ Московски заяви, че по този повод въпросите трябва да бъдат задавани към министъра на финансите.
"За първи път вагоните и влаковете се финансират с европейски средства,
благодарим на министър Московски, който има личен ангажимент към метрото", заяви кметът на София Йорданка Фандъкова.
Тя очаква икономии от 25% от разхода на енергия заради новите мотриси. Кметът обясни, че новите влакове ще се пуснат и по двете линии, като втория метродиаметър ще работи в началото с 12 влака и в последствие техният брой ще бъде увеличен.
"В края на август хората, които живеят в ж.к. "Надежда", като видят, че ще стигат за по-малко от 9 минути до центъра, ще оставят колите си в "Надежда", каза още Фандъкова.
Интегрираният проект за метрото е част от усилията да се намали потокът на автомобили в столицата, а министър Московски го определи като "истинска алтернатива на постоянно растящите цени на горивата".
Запитана за сигурността, кметът Фандъкова каза: "Това, което винаги настоявам, е да има по-голямо полицейско присъствие и охрана, но най-вече да се разширява системата за видеонаблюдение. Метрото има специална система за сигурност, която работи. Там, където има такава система намаляват опитите за престъпление."
"В момента полицията предприема допълнителни мерки, но не всичко трябва да бъде обявявано", заяви Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД. По неговите думи в момента се прави и обучение по втората линия с участие на служители на пожарната и на гражданска защита, за да се запознаят конструкцията на тунелите.
След месец за 9 минути от "Надежда" до центъра
Идват 18 метровлака, купени с пари от европейската програма "Транспорт"
24 юли 2012, 16:18
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!