Художници, архитекти и общественици от Пловдив започнаха подписка срещу решението на Пловдивския митрополит Николай да облепи стенописи в храма "Света Марина" с платна, върху които са щамповани икони.
От около седмица църквата в Пловдив посреща вярващите в този вид. Върху прясно измазаните със синя боя стени и тавани са залепени изображения на Исус, Богородица и почти всички светии.
Нишите и балконите са оградени с шарени кантове, дървените иконостаси и тронът са оцветени в кафяво и златно с блажна боя. Старите мраморни подови плочи са заменени от нов лъскав гранитогрес, разказва кореспондентът на БНТ в Пловдив.
От митрополията са категорични, че всичките шест стари икони в храма са съхранени и новите платна не са лепени върху стари изображения.
Църква заприлича на бална зала, митрополитският храм в Пловдив след реставрация не прилича на храм, алармираха обаче експерти от Института за паметници на културата.
От църквата обаче твърдят, че това била стара технология, използвана в целия православен свят.
Според художници обаче става дума за кичозни тапети, които унищожават старите стенописи.
"Абсолютно с нищо не могат да навредят на оригиналните стенописи, защото те сами по себе си са обратим материал и винаги могат да се демонтират. Единственото, което не сме направили е да поискаме разрешение от "Паметници на културата", казва отец Атанас от църковното настоятелство.
"Това, което е направено е против всички норми, против всички закони. Оригиналните мраморни плочи са извадени и е поставен полиран китайски гранит. Затворени са дървените решетки, които гледаха към притвора. Владишкият трон и капителите са оцветени в едно бляскаво златно. Църквата в момента прилича на бална зала".
Архитект Виолета Раева, главен експерт в регионално звено "Пловдив" на националния институт за недвижимо културно наследство заяви за БНР, че от националния институт за недвижимо културно наследство не могат да наложат санкции. Правомощия за това имат само от Министерство на културата и затова подписката на пловдивските общественици ще бъде ардресирана до министерството.
"Св. Марина" е емблема на града и независимо дали стенописите са възрожденски или средновековни не може така да се нарушава традицията на изографисване и изписване на храма, смята историкът Рада Банялиева.
Храмът "Света Марина" е строен през 18 век от гърци. През 30-те години на 20 в. в църквата са правени нови стенописи.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!