7000 деца годишно за последните 5 години никога не са били записани или са напуснали училище твърде рано. От тях почти 1000 изобщо не са пристъпили училищния праг, а останалите 6000 са записани в училище, но не са завършили 4 клас по различни причини. Това показват данните от изследване на УНИЦЕФ за феномените на необхващане в училище.
"Все по-малко и по-малко деца се раждат в България всяка година, а хиляди от тези, които се раждат, не получават шанс да се развият. Няма развитие и успех без образование – това важи и за децата, и за държавата. По закон не е разрешено назначаване на работа на хора без свидетелство за завършено основно образование. Тогава какво бъдеще очаква тези деца?" каза при представянето на изследването Таня Радочай, представител на УНИЦЕФ за България.
Организацията алармира, че България е с най-ниската средна възраст на напусналите училище деца сред страните в ЕС: едва 14,3 г., което е почти 2 г. преди навършване на задължителната училищна възраст.
Публикуваното изследване показва, че всеки девети от 10 непосещавали училище е неграмотен.
Неграмотността, ниското образование или липсата на образование са основна причина за безработицата, ниски доходи и бедност.
Основните причини за отпадане и незаписване на децата за училище са бедността на семействата, географската отдалеченост на малките населени места до образователните институции и ниското равнище на образование на родителите, здравните проблеми, недоброто владеене на официалния език, както и предразсъдъците и дискриминационните нагласи.
"Дете, което живее с родители, които не са могли да получат образование, има по-висока вероятност също да остане необразовано и бедно. Само образованието може да счупи кръга на бедността. За да проработи това обаче, всички деца трябва да имат възможност да учат от най-ранна възраст и да бъдат включени в качествено обучение. Образованието е уникален шанс обществото да преодолее неравенствата и осигури социална стабилност в бъдеще", допълни Таня Радочай.
Основните препоръки, които отправят от УНИЦЕФ, са за работа по превенцията на незаписването и ранното напускане на училище чрез създаване на интегрирани междуинституционални механизми на местно, областно и национално равнище; ясно планиране на мерки с конкретни отговорности на институциите; социална работа и увеличаване на дела на средствата за образование от държавния бюджет за образование и повишаването на качеството и достъпа.
От организацията препоръчват също така да бъде оказана подкрепа на социално слабите семейства, за да могат да осигуряват на децата си образование, допълнително обучение по български език на деца, за които той не е майчин и насърчаване на участие на учители от етническите малцинства в образователната система.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!