Ео опейската комисия (ЕК) по-късно тази седмица ще представи плана си за реформи на Шенгенското пространство. Предложението на Комисията обаче не разрешава въпроса с България и Румъния - двете членки на Евросъюза, които имат желание да се присъединят, но досега не им бе позволено, пише днес в. "Файненшъл Таймс".
И двете балкански страни изпълниха техническите изисквания за Шенген, но членките на пространството, и най-вече Германия и Франция, твърдят, че системната корупция в държавния им апарат подкопава граничния им контрол.
Дипломатите обаче мислят креативно. Една от основните причини е, че отваряйки вратите на Шенген за България и Румъния, Европа ще създаде "сухопътен мост" от Гърция към останалите части на континента.
(Понастоящем страната няма сухопътна допирна точка с друга членка на пространството, а границата й с Турция се счита за основен пункт на нелегалната имиграция от Азия).
Неотдавна Полша, която в момента се занимава със случая в качеството си на ротационен председател на ЕС, напомни за идеята България и Румъния да се присъединят към Шенген на два етапа - като засега запазят паспортния контрол по сухопътните и морските си граници, но го премахнат за въздушния транспорт.
Това на теория би спряло потока от нелегални имигранти да влизат през Гърция и България, тъй като те няма да могат да използват самолети, за да стигат до останалите части на Европа.
В такъв случай обаче границата между Румъния и Унгария би останала истинска вътрешна пречка за европейските граждани.
Въпреки това мнозина смятат, че частичното присъединяване за момента би удовлетворило както София и Букурещ, така и исканията на много от източноевропейските им поддръжници.
Има обаче един проблем.
Планът за частичното им присъединяване към пространството предполага, че пътуващите със самолет между две летища от страни-членки на Шенген са длъжни да показват документите си.
Днес голям брой от авиокомпаниите освен това не позволяват на клиентите си да се качат на самолета, без да покажат паспорта си. Макар мнозинството от тези компании все още да проверяват личните данни на потребителите, за да установят дали имената им са същите като тези на билета, те не са задължени да го правят.
Наскоро Комисията също потвърди, че това е необходимост, а не изискване, и впоследствие превозвачи като SAS и Brussels Airlines премахнаха проверките си.
Ако предположим, както Евросъюзът вече прави, че границите на България и Румъния се премахнат, вълната от имигранти от Турция без усилия ще може да достига до София през Гърция без никакви документи. И действително това се случва днес.
При подобно развитие на нещата няма никакви пречки за този поток от имигранти да не се качат на самолет до Франкфурт, Париж или Стокхолм, без да доказват самоличността си.
На практика днес е много по-вероятно френското правителство да запази проверките на лични данни за самолетите, идващи от България и Румъния. Тези мерки обаче биха превърнали обикновените наземни служители на Air France, TAROM и Ryanair в портиерите на Шенген.
Това със сигурност би било по-доброто решение от варианта, в който проверките липсват. Но въпреки това подобен сценарий би раздразнил антиимиграционните настроения, преобладаващи в по-голямата част от Европа.
Реформи на Шенгенското пространство, но те не ни помагат
Мнозина в ЕС смятат, че частичното присъединяване за момента би удовлетворило както София и Букурещ, така и исканията на много от източноевропейските им поддръжници
13 септември 2011, 18:08
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!