"Пускаме автомагистрала "Люлин" в неделя, 15 май", обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
Новата магистрала вече имала акт 15, а през следващите дни ще бъде подписан и акт 16, обясни той.
От община Перник обаче са на друго мнение. Общината продължава да
има претенции към главния изпълнител и засега не е подписала акт 16,
обяви на пресконференция кметът Росица Янакиева. Според нея турският консорциум "Мапа-Дженгиз" не е изпълнил ангажиментите си, поети в подписано на 12 април споразумение, а повечето от фиксираните в документа срокове вече са изтекли.
"Мапа-Дженгиз" дължи на община Перник над 300 хил. лв. за ползвани терени за депа. Изместено е коритото на река Рударщица и "Мапа-Дженгиз" не е предприела нищо за укрепване на брега, твърди пернишкият кмет. Щетите, нанесени на община Перник, за които има претенции за възстановяване, възлизат на 1,5 млн. лв., каза Янакиева.
Днес Министерският съвет обяви за публична държавна собственост общинския път от София през кв. Суходол, Мало Бучино и Големо Бучино до Перник. С решението пътят се изключва от списъка на общинските пътища и се включва в списъка на републиканските пътни артерии.
С въвеждането в експлоатация на автомагистрала "Люлин" този път ще промени изцяло функциите си. Трасето ще бъде алтернативен маршрут за движение при извършване на евентуални ремонтни действия по многобройните съоръжения на магистралата и ще служи за облекчаване на движението при възникване на тежки пътнотранспортни произшествия.
Трансформацията на собствеността на пътя ще даде възможност за кандидатстване на България по оперативните програми на ЕС за отпускане на средства за неговата рехабилитация и модернизация, като ще спомогне и за ускоряване на развитието на инфраструктурата.
Министърът каза, че Агенция "Пътна инфраструктура" ще направи план за рехабилитация на паралелния на магистралата път, до няколко месеца ще има проект, ще е осигурено финансиране. Добре би било на всички магистрали да има паралелни пътища, които са в добро състояние, за да могат да играят ролята на резервен вариант, каза още той.
АМ "Люлин" е част от европейския транспортен коридор №4 в частта му Видин-София-Кулата. Трасето заобиколя планината и свързва северната дъга на Околовръстния път на столицата с пътния възел "Даскалово" край Перник като заобикаля селата Мало и Голямо Бучино.
Отсечката е дълга само 20 км, но по нея има 26 моста и три тунела.
Новата магистрала решително облекчава движението в югозападната част на София, специално в квартал Княжево, където от години непрестанно стават тежки катастрофи с човешки жертви и по отсечката Княжево-Владая-Даскалово.
Преди местните избори през есента на 2003 г. и през 2004 г. тогавашната опозиция организира масови протести на собственици на вилни и селски имоти в района, край който минава магистралата. След като бе съставено правителството на тройната коалиция, вече нямаше и следа от тези протестиращи.
Отсечката трябваше да е готова още през пролетта на 2004 г., преди летните олимпийски игри в Гърция. Строителството трябваше да започне по времето, когато министър в правителството на Сакскобургготски беше някогашният съветник на президента Георги Първанов, бивш депутат от БСП, днес кмет на Благоевград, Костадин Паскалев.
Никой никога не даде обяснение защо началото на това строителство не се състоя.
Конкурсът бе организиран в края на 2005 г., но след поредица неуредици начало на строителството постави с багер тогавашният министър-председател Сергей Станишев на 31 януари 2007 г. Автомагистралата трябваше да е готова до края на 2009 г.
За изпълнител бе определен турският консорциум "Мапа-Дженгиз", а исканата от него цена беше 137 млн. евро. После цената стана 148,45 млн. евро, от които 111,338 млн. евро трябваше да са безвъзмездни средства по европейската програма ИСПА.
Заради
корупционен скандал в тогавашния фонд "Републиканска пътна инфраструктура"
през януари 2008 г. Европейската комисия спря изплащането на средства от еврофондовете.
През юли 2008 г. ЕК обяви, че отнема акредитациите на две
агенции по ФАР и спира официално финансирането за инфраструктурни
проекти по линия на ИСПА - плащанията по проектите "Магистрала "Люлин" -
Околовръстно шосе на София до разклона за Даскалово" и "Техническа
помощ за подготовката на пътни проекти по трансевропейската транспортна мрежа в
България".
Общо за България тогава бяха спрени и замразени около 800 млн. евро.
В писмо на генералния директор на генералната дирекция
"Регионална политика", изпратено на 22 юли, бе обърнато внимание
на основни нарушения, извършени от българското правителство, които трябва да
бъдат отстранени, за да се възстанови плащането.
На 23 октомври 2008 г. на бившия шеф на Пътната агенция Веселин Георгиев бе повдигнато обвинение за нарушение на закона за обществените поръчки с цел да набави имотна облага за братята си Бойко и Емил Георгиеви - скандалът "Батко и братко".
Когато на 16 януари 2009 г. бе обявено, че Веселин Георгиев
ще бъде съден, защото не е изпълнявал служебните си задължения и е нарушвал
Закона за обществените поръчки, седмичникът "Юропиън войс"
съобщи, че Европейската комисия обмисля да размрази 115
млн. евро, предвидени за магистрала "Люлин".
Но отблокирането на парите бе отложено, тъй като правителството на Станишев забави с няколко месеца изисканите от Брюксел сведения.
На 7 август 2009 г.
новият министър на регионалното развитие и
благоустройството Росен Плевнелиев
заради завишени цени, договорени с изпълнителя "Булстройинженеринг", и защото не е осигурен подходящ обходен път спря ремонта на отсечката по пътя София-Перник при Владая, докато се прецени как ще се строи магистрала "Люлин".
Новото ръководство на министерството направи анализ на процедурите и изпълнението на строителните работи на "Люлин" и през ноември 2009 г. публикува обстоен доклад за нередностите при изпълнението на проектите за пътища по програмите ФАР и ИСПА.
По време на строителството Главна инспекция по труда в София, нейните
подразделения за София-област и Перник направиха десетки проверки на строежа на
магистрала "Люлин" и на нейния изпълнител "Мапа-Дженгиз" и установиха близо 300 нарушения.
През октомври 2010 г. премиерът Борисов пресметна, че половината от магистрала "Люлин" е направена за шест месеца, а една трета от нея - за три години.
"Усвоено е всяко евро от ИСПА, помощта в размер на 111 млн. евро. 180 млн.
евро са платени на всички, които са участвали в изграждането. Това прави средно малко над 9 млн. евро за километър
трасе. За сравнение - подобна магистрала в Германия би струвала 25 млн.
евро/км, а в Чехия 35 млн. евро/км.", похвали се преди месец министър Плевнелиев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!